ZEDNÍČEK, T. Návrh zařízení pro roztáčení kola podvozku před pádovou zkouškou [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Horák, Marek

Předložená bakalářská práce je rozčleněna do pěti hlavních kapitol. Po krátkém obecném úvodu, zabývajícím se konstrukcí podvozků malých letadel a způsobem jejich testování na padostrojích různých konstrukcí, se autor práce zaměřil na uvedení čtenáře do řešené problematiky, tedy do přehledu nejčastěji používaných konstrukčních řešení systémů pro roztáčení kol podvozku před vlastním pádovou zkouškou. V následující kapitole je pak popsána stávající konstrukce padostroje nacházejícího se na pádové zkušebně Leteckého ústavu VUT v Brně, a to včetně v současné době používaných měřících zařízení. Na tuto část navazuje nejrozsáhlejší kapitola práce, zaměřená na vlastní návrh samotného roztáčecího zařízení a návrh úprav současné konstrukce padostroje. Vedle návrhu samotného konstrukčního uspořádání je zde uveden i návrh pohonu, pevnostní výpočet vybraného konstrukčního uzlu, a návrh měřícího systému. Poslední dvě jmenované podkapitoly však dle mého názoru mohli být rozpracovány podrobněji. Práce je zakončena krátkým závěrem, ve kterém autor shrnuje dosažené výsledky. Součástí práce je i příloha, obsahující výkres sestavení kompletního roztáčecího zařízení a výrobní výkresy dvou zvolených součástí. Student pracoval při tvorbě bakalářské práce samostatně a splnil všechny body zadání. Ačkoli co do počtu stran není předložená práce příliš rozsáhlá, svým věcným obsahem splňuje požadavky kladené na tento typ závěrečných prací. Také autorova práce s literaturou je na vynikající úrovni. Práce obsahuje všechny formální náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Vaněk, František

Bakalářská práce má 32 stran textu a v přílohách je obsažena požadovaná výkresová dokumentace. V rešeršní části je nejdříve krátké pojednání o podvozcích malých letadel, zkoušení podvozků se zaměřením na pádové zkoušky a poměrně stručný přehled používaných roztáčecích zařízeních. Vzhledem k tématu práce mohla být samotné rešerši roztáčecích zařízení věnována o něco vyšší pozornost. Následující kapitola 3 pak seznamuje čtenáře s padostrojem zkušebny Leteckého ústavu a poté již následuje vlastní konstrukční návrh roztáčecího zařízení. Nejprve je uveden popis navrhované konstrukce. Následuje stěžejní kapitola - návrh pohonu, kdy je na základě parametrů kol podvozků a přistávacích rychlosti malých letadel dříve zkoušených na LU stanoven potřebný výkon motoru roztáčecího zařízení, vybrán konkrétní motor, řemenový převod a roztáčecí kolo. Následující pevnostní kontrola je omezena na kontrolu únosnosti matice pohybového šroubu. Poslední část práce se zabývá návrhem zařízení měřícího otáčky roztáčeného kola. Zde je zajímavé to, že na základě prostudované literatury student doporučuje tento systém spolu se znalostí momentu setrvačnosti kola použít pro určení vodorovné složky zatížení podvozku bez nutnosti instalace příslušných siloměrů do dopadové plošiny. Práce splňuje zadání a doporučuji ji k obhajobě.

eVSKP id 137271