JELÍNEK, A. Systémy pasivní bezpečnosti vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Blaťák, Ondřej

Bakalářská práce pana Jelínka je zaměřena pasivní bezpečnost vozidel. Pasivní bezpečnost vozidel je poměrně rozsáhlé téma, kterému se však odborné knihy věnují jen okrajově (na rozdíl od motorů, převodů, podvozků). Pan Jelínek v první části definuje základní pojmy a diskutuje historický vývoj v oblasti. Pro detailní popis jednotlivých prvků pasivní bezpečnosti je určena druhá část. Třetí kapitola nabízí velice zajímavý pohled do oblasti pasivní bezpečnosti elektrických vozidel a také vozidel autonomních. Pan Jelínek přistupoval k řešení své bakalářské práce velice svědomitě a samostatně. Některé části práce by mohly být rozebrány detailněji, např. airbagy, kdy i dnešní airbagy nabízí další zajímavá technická řešení (vícestupňové airbagy, hybridní apod.). Práce však má být přehledem v oblasti prvků pasivní bezpečnosti a zároveň by potom práce jistě přesáhla doporučený maximální rozsah. Práce je po stylistické i grafické stránce na velmi dobré úrovni. Jednotlivé informace jsou řazeny logicky a ve výsledku tak působí, jako velice dobrá publikace pro zájemce o oblast pasivní bezpečnosti, kterých je obecně nedostatek. Jako další přínos hodnotím zajímavou třetí kapitolu, protože ohledně možného budoucího vývoje, je technických informací již opravdu minimum nebo jsou roztříštěny v mnoha pramenech a jsou podávány velice povrchně.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Rozsíval, Jan

V bakalářské práci je zpracováno téma pasivní bezpečnosti vozidel z hlediska konstrukce a s ohledem na možný budoucí vývoj vozidel. Úvodní část práce je věnována historii a počátkům prvků pasivní bezpečnosti a rozdílným přístupům k pasivní bezpečnosti vzhledem ke konstrukci a užití vozidla. Další část je věnována detailnímu popisu jednotlivých prvků pasivní bezpečnosti a jejich konstrukce dle typu nárazu vozidla a také zádržných systémů posádky, včetně airbagů a jejich součinnosti s bezpečnostními pásy. Závěrečná část práce se věnuje současným pasivním prvkům vyvíjených pro elektromobily a nastiňuje řešení pasivní bezpečnosti pro budoucí autonomní vozidla. V práci bych vyzdvihl stylistickou a jazykovou úroveň díla. Práce je logicky dobře uspořádána a čte se velmi dobře. Pouze u některých vložených obrázků jsou popisky již tak malé, že se nedají přečíst. Také název kapitoly "Ochrana před šokem", myšleno jakožto před úrazem elektrickým proudem není příliš vhodný. Celkově práce splnila celkový rozsah zadání a lze ji doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 140017