CAHOVÁ, K. Hodnocení mechanismů opotřebení vstřikovacího ústrojí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Jan, Vít

Bakalářská práce Kristýny Cahové vznikla z popudu samotné autorky, která pracuje ve firme Bosch Diesel. Téma se zabývá analýzou příčin netěsností vysokotlaké armatury v palivovém systému. Ve firmě probíhal optimalizační proces, při kterém byl získán poměrně rozsáhlý objem dosti jednostranných dat. Protože vlastní problém byl v průběhu získávání těchto dat vyřešen, zůstala data nezpracována, což vedlo na zadání této bakalářské práce. Mimo úvod do problematiky palivových systémů dieselových motorů se vlastní autorská část práce zabývá kritickým zhodnocením a syntézou již naměřených dat a dále je doplňuje o nové výsledky materiálových analýz, které autorka získala v laboratořích UMVI. Vznikla tak práce, která prokazuje autorčinu schopnost jednak dobře zacházet a vyhodnocovat již existující výsledky měření ale také schopnost připravit vlastní vzorky a provést měření. Z hlediska skupin materiálů se jedná o různé druhy oceli s případnou povrchovou úpravou. Domnívám se, že příprava této práce autorce umožnila dobře se seznámit jak s procesy ve firmě kde již pracuje tak získat zdravý nadhled nad procesem měření v rámci optimalizace průmyslové výroby i s návrhem vlastních řešení a měření. Práce splňuje předepsané požadavky a doporučuji ji k obhajobě.

Válka, Libor

V posuzované bakalářské práci se její autorka věnuje analýze možných mechanismů adhezivního opotřebení komponent vstřikovacího ústrojí vznětových motorů a zároveň nastiňuje možnosti, jak lze danému opotřebení předcházet či jej alespoň minimalizovat. Práce vznikla na základě spolupráce autorky s vývojovým oddělením firmy Bosch Diesel, s.r.o. při řešení uvedené problematiky. Kromě povinných součástí je práce tvořena třemi hlavními kapitolami, z nichž první obsahuje teoretické poznatky a informace rešeršního charakteru. Následuje kapitola věnovaná popisu provedených experimentů a z nich plynoucím výsledkům. V této části jsou zahrnuty i výsledky získané od firmy Bosch. Poslední část práce zahrnuje diskusi a z analýzy získaných poznatků plynoucí závěry. Práce je velmi dobře členěna, má logickou strukturu, teoretická část obsahuje veškeré informace, potřebné pro pochopení řešené problematiky. Práce se velmi dobře čte, jednotlivé kapitoly i podkapitoly na sebe plynule navazují. Po grafické a stylistické stránce je rovněž na velmi dobré úrovni. Obsahuje prakticky zanedbatelný počet formálních chyb (překlepů apod.) a stylistických prohřešků. Nalézt lze několik ne úplně srozumitelných slovních spojení nebo pojmů, kdy v kap. 1.5.4 na str. 21 se např. vyskytuje slovní spojení „… průměrný tlak plastické deformace …“. Ve stejné kapitole a odstavci se lze dočíst, že průměrný stykový tlak souvisí s tvrdostí vnikajícího tělíska (myšlena pravděpodobně tvrdost indentoru tvrdoměru). Rovněž mi není úplně jasné, jak souvisí směr válcování a jím způsobená směrovost struktury s obsahem legur a segregací (kap. 2.4.2, str. 35). Přimlouval bych se také za změnu barevného podání některých fotografií a v nich uvedených kót a popisků. Např. v obr. 23 na str. 33 není z důvodu nečitelnosti zřejmé, k čemu je uvedená kóta (rozměr) vztažena a není to možné odvodit ani z textového doprovodu. Autorka prokázala schopnost orientovat se v řešené problematice jak v teoretické, tak praktické rovině a zároveň prokázala schopnost samostatně analyzovat a interpretovat získané výsledky a poznatky. Celkově hodnotím práci jako velmi zdařilou a doporučuji přijmout ji k obhajobě.

eVSKP id 142323