JURDA, M. Návrh kitu pro přestavbu letounu L-410 na nákladní verzi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Bartoněk, Jaroslav

Diplomová práce přináší nástin možnosti využívat letoun L-410 pro osobní i nákladní dopravu s minimálním časem potřebným pro přestavbu. Student se zde věnuje těm nejdůležitějším krokům. V první části je krátce představen letoun L-410, převážná část začátku práce je však věnována předpisu CS-23, zejména postupům změny v typovém certifikátu a požadavkům na nákladní letouny. Takto jsou určeny významné zásahy na konstrukce letounu. V další části student navrhuje několik možností, jak uložit náklad v letounu a oddělit jej od posádky, a vybírá tu, která je dle jeho názoru optimální. Následuje návrh její konstrukce a pevnostní výpočet důležitých prvků. Na závěr je uvedeno shrnutí, posouzení vlivu úprav na samotný letoun a jeho srovnání vůči vybraným konkurenčním typům. Silnou stránkou práce je konstrukce a pevnostní kontrola. Student zde předvádí zvládnutí počítačového modelování v CAD systému CATIA i MKP software Patran/Nastran. Konstrukční návrh je proveden zcela klasicky za použití prověřených a dostupných konstrukčních prvků a materiálů. Dále je velmi potěšitelné, že správnost MKP modelu je ověřena i nezávislým ručním výpočtem, a teprve poté je model používán pro odvození zatížení a napěťových stavů. Rovněž pevnostní kontrola obsahuje metodiky výpočtu všech běžně používaných prvků - nosníky, táhla, oka, čepy apod. Faktických nedostatků tak lze najít jen málo. Lze namítnout, že pevnostní výpočet je proveden staticky, přestože havarijní stav je dynamický děj a ve skutečnosti by se modeloval pomocí specializovaného řešiče. Diplomová práce tak ve skutečnosti popisuje velmi konzervativní výpočet. Při výpočtu vzpěru podle Eulera by bylo vhodné ověřit, že táhla splňují podmínku mezní štíhlosti. Dále lze na některých místech najít chybné odkazy na obrázky. Jako celek však práce splnila zadání. Student po celou dobu pracoval svědomitě, mnohé otázky samostatně konzultoval s pracovníkem firmy Aeroservis. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Píštěk, Antonín

DP je zaměřena na návrh bariéry pro variantu nákladní verze víceúčelových letounů řady L-410. Hlavním cílem je využít prostor trupu pro maximální hmotnost přepravy nákladu s možností rychlé přestavby na další varianty letounu zejména na základní pro přepravu osob. Zvýšení přepravní kapacity nákladu a optimalizace prostoru protyto účely je hlavním důvodem přestavby podle zadaání.V 2. kapitole diplomant řeší problematiku požadavků certifikace, zástavbové změny a návrh variant řešení. Diplomant se velmi pečlivě věnuje požadavkům na stanovení certifikační báze pro dodatečnou certifikace a naznačuje budoucí certifikační program a komunikaci s úřadem. Správně rozlišuje primární změny a další řešení je zaměřeno právě na řešení způsobu přenosu dopředné setrvačné síly na konstrukci oddělující pilotní kabinu od nákladového prostoru.Přestavba letounu na nákladní verzi byla klasifikována jako hlavní změna podle PART 21 a certifikační CS-23 Amdt 5. V 3. kapitole se diplomant zaměřuje na návrh bezpečnostní bariéry pro různé varianty provedení a pro vybranou variantu navzuje konstrukční řešení a detailnější zpracování návrhu. Posuzovány byly 3 varianty bariér: A bariéra je tvořena závěsnými oky a záchytnou sítí. Variantu B využívá speciální rám, uchycený na konstrukci trupu a záchytnou sítí uchycenou na podlahu letounu. Varianta C je řešena jako nová přepážka s dveřmi . Z uvedenéhopřehledu byla zvolena varianta rozdělení nakladového prostoru na sekcí s bariérami tvořenými rámy se závěsnými oky a záchytnou sítí. Tato varianta umožňuje lepší přezozdělení sil od nákladu a umožňují přerozdělení nákladu podle celkové hmotnosti. Hodnocen je příznivý vliv na centráž letounu. Na základě výběru byl navržen rám podle vnitřních rozměrů trupu. Kapitola 4. je věnována pevnostní kontrole bariery pro zatížení od hmotnosti nákladu pro požadavky předpisu. Využito je MKP simulací i analytických metod. Zatížení ve vertikalním směru je dáno maximálním plošným zatížením podlah v rozsahu hmotnostních obálek z provozních a letových manuálů. Pro dopředné setrvačné zatížení je uvažován násobek n= 18 g. Kapitola 5. uvádí rešeršní porovnání upraveného letounu s letouny podobné kategorie ze kterého vychází příznivě letoun L 410 NG. Navržené řešení splňuje požadavky prestavbu letounů verzí L-410 UVP-E, L 410 UVP-E20 a L 410 NG na nákladní verzi s výrazným výhodnějším řešením pro verzi L 410 NG. DP splnila zadání je na dobré odborné, grafické i jazykové úrovni a oceňuji zaměření na reálnou konstrukci s návaznostií na průmyslové využití. Doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 139731