GRUNT, J. Konstrukce příletové a odletové tratě s využitím postupů PinS pro HEMS k heliportům FN Brno - Bohunice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Muschalik, David

Diplomová práce se zabývá konstrukcí příletové a odletové tratě s využitím postupů PinS pro HEMS k heliportům FN Brno - Bohunice. Práce začíná teoretickou částí, zabývající se nejprve leteckou záchrannou službou. Důraz je kladen zejména na otázku legislativy a přiblížení aktuálního provozu LZS v ČR. Pozornost je také věnována aktuálně využívaným vrtulníkům LZS ČR a možnosti využít je pro IFR provoz. Dále se autor v teoretické části věnuje kapitole „POSTUPY POINT IN SPACE A JEJICH VYUŽÍTÍ V HEMS“. Nejprve jsou vysvětleny některé pojmy, které jsou dále využity. Následně jsou přiblíženy všeobecné požadavky na postupy pro vrtulníky a nakonec krátce přiblíženy samotné postupy PinS. Následně autor přechází do praktické části své práce, která se věnuje přímo návrhu a konstrukci příletové a odletové trati. Praktická část je velmi dobře zpracována i přes chybějící přístup k používanému profesionálnímu softwaru. Autor využil jemu dostupné prostředky ke stanovení překážek, vytvoření tratí a příslušné mapy, splňující požadavky dle ICAO. Autor problematiku řeší uceleně, od heliportů, přes překážky a překážkové prostory až po stanovení postupů. Zároveň bere v potaz pracovní zátěž na piloty a řízení letového provozu. Autor v rámci řešení práce předvedl schopnost samostatné práce a bral v potaz připomínky vedoucího. Dokázal účelně pracovat s informačními zdroji a získané poznatky aplikovat. I přes drobné gramatické a formální vady se jedná o velmi dobrou práci, jejíž cíle byly splněny a práci doporučuji k obhajobě.

Chlebek, Jiří

Práce je rozvržena do pěti základních kapitol, včetně úvodu a závěru, ve kterých autor popisuje základní problematiku LZS/HEMS a to jak z pohledu ČR, tak zahraničí. Součástí je rovněž specifikace požadavků na používané vrtulníky, včetně typů provozovaných v ČR. Následuje kapitola definující postupy Point In Space a aspekty jejich použití pro potřeby HEMS. V následující kapitole se autor věnuje návrhu a konstrukci konkrétních postupů pro heliporty FN Brno včetně popisu aspektů, které je omezují v dané lokalitě. Diplomant přistoupil v rámci zpracování tématu ke kombinaci teoretické a praktické části (kdy po uvedení dílčí teoretické části navazuje bezprostředně její praktická aplikace), což čtenáři v některých pasážích komplikuje orientaci v dané problematice. Toto je rovněž umocněno nejednotným systémem číslování jednotlivých výpočtových vztahů (některé rovnice v obecném tvaru mají přiřazeno číslo a po dosazení konkrétních hodnot mají číslo nové, v jiných případech tak tomu není). Také systém odkazů na použitou literaturu (systém odkazů pod čarou), kombinovaný s odkazy ve formě poznámek, případně odkazy srovnávacími, není standardní a v některých pasážích může působit nepřehledně. Z formálního hlediska je možno diplomantovi rovněž vytknout absenci zdrojů dat u některých tabulek, střídaní nebo kombinaci české a anglické terminologie, neúplný seznam zkratek s uváděním řady nepřesných významů použitých zkratek v českém jazyce (např. APAPI, AFIS, EGNOS, FAS, FATO, FOCA, FSTD, GLS, HAPI, HAS, HHO, IDF, IF, ILS, IR, LNAV, NSE, PDG, RAIM, RWY, TF, VFR, VOR, WAAS, WGS) a také obsah Seznamu příloh, který je tvořen přímo danými přílohami. Přes výše uvedené výhrady se jedná o velmi zdařilou práci na aktuální téma, s reálným potenciálem uplatnění jejích výsledků.

eVSKP id 140199