BERNÁTEK, V. Využití laserových strojů pro gravírování [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Slaný, Martin

Autor se ve své práci zaměřil na problematiku gravírování s využitím technologie CO2 Laserů. V práci jsou postupně popisovány body, které plynou ze zadání práce. Autor se dále v praktické části zaměřil na hodnocení samotného gravírovacího procesu z hlediska využití korekcí pozice laserové hlavice pro efektivnější způsobu gravírování metodou „Swing“. Stroj, pro který byly korekce pozice hlavy při zpětném gravírování uvažovány, patří do strojního vybavení ÚST. Pro tento stroj pak provedl experimentální měření při různých podmínkách používaných při gravírování a vytvořil graf závislosti korekce na pracovním posuvu laserové hlavy. Výsledky experimentu vyhodnotil a zanesl do tabulky korekcí stroje. Ověřovacím gravírováním následně prokázal účelnost využívání korekcí uvažovaného stroje a na prototypovém vzorku prezentuje odlišnosti ve výsledné jakosti gravírovaného obrazu, v efektivitě a úspornosti výroby. Autor pracoval samostatně a pravidelně se dostavoval na konzultace. Spolupráci s ním hodnotím velmi kladně. Práce splnila cíle stanovené zadáním a lze ji tak doporučit k obhajobě s doporučeným hodnocením B - velmi dobře.

Dvořák, Jaromír

Tato diplomová práce je zaměřena na využití laserových strojů pro gravírování. Teoretická část práce je věnována laserovým technologiím se zaměřením především na gravírování. Je zde zmíněna historie gravírování, navazuje historie laseru a vzestup laserového gravírování. Autor detailně popisuje základní části laserového zařízení, principy laseru, vlastnosti paprsku, rozložení intenzity laserového paprsku v příčném a podélném směru. Autor zde podrobně předkládá základní rozdělení laserů a vybrané typy detailně popisuje. Dále se autor zabývá absorpcí laserového záření materiálem, což je u laserových aplikací velmi důležitým parametrem. Samostatnou kapitolou je gravírování pomocí laseru. Autor čtenáře seznamuje se způsoby gravírování, jak laser reaguje s materiálem a jaký vliv má hustota výkonu a délka pulsu na použití laseru. Dále se pak věnuje právě pulsu. V práci nechybí ani materiály, které jsou vhodné pro gravírování a porovnání s jinými technologiemi pro gravírování, popis, označování, tištění, leptání atd. Samostatnou kapitolou jsou stroje pro laserové gravírování. V praktické části se autor zaměřil na samotný gravírovací proces a na využití korekcí pro přesnou pozici gravírovací laserové hlavy. Byly provedeny experimenty za různých podmínek gravírování a z těchto byly vytvořeny závislosti v přehledných grafech a tabulkách. Zjištěné korekce byly následně využity pro nastavení korekcí stroje. Na základě nastavených korekcí byl proveden další experiment, který prokázal, že je za určitých podmínek tyto korekce vhodné používat, respektive zjišťovat a nastavovat na stroji, jelikož je to proces časově náročný a ne pro všechny aplikace se vyplatí jej provádět, jelikož to není proces trvalý a po čas se musí korekce měřit znovu. Autor zde provádí i test různých strategií gravírování, které dokáží zkrátit čas gravírování a z výsledků vyvozuje patřičné závěry, se kterými souhlasím. Určitým nedostatkem v práci je větší množství chyb a překlepů v textu. Práce splnila stanovené cíle a doporučuji ji k obhajobě s celkovým hodnocením B.

eVSKP id 140325