MADER, D. Stripování odpadních vod s podporou simulačního softwaru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Vondra, Marek

Diplomová práce kombinuje teorii a experiment. Zabývá se aktuálním tématem, a to odstraňováním těkavých látek z odpadních vod, konkrétně odstraňováním amoniaku pomocí technologie stripování. Hlavním cílem byla realizace experimentů na experimentální stripovací jednotce, jejich vyhodnocení a porovnání se simulací v komerčním softwaru. Uvedený cíl splnil autor na výbornou. Přínos práce dále rozšiřuje fakt, že upravené testovací zařízení bude možné využít i pro jiné typy odpadních vod v rámci experimentální činnosti Laboratoře energeticky náročných procesů. Velice přehledně a srozumitelně je zpracována úvodní teoretická část. Student prokázal schopnost samostatné inženýrské práce. Dokument má solidní grafickou úpravu. Členění kapitol je logické a přehledné. Odborné vyjadřování autora je na odpovídající úrovni, i když v experimentální části místy pokulhává. Ocenit je nutné množství autorem odvedené práce v laboratoři. Diplomová práce naplnila stanovené cíle a formální náležitosti a hodnotím ji jako výbornou.

Touš, Michal

Diplomová práce se zabývá stripováním odpadních vod s podporou počítačových simulací. Autor vybral pro demonstraci odstraňování amoniaku jako těkavé látky, která je často v odpadních vodách přítomná. Lehce překvapující je, že již úvod evokuje, že stěžejním tématem je právě amoniak a jeho zpětné získávání z odpadních vod. To je podpořeno i obsáhlým pojednáním o amoniaku, jeho výrobě a využití. Zde se stačilo omezit na naprosté minimum a odkázat na publikaci, ze které autor čerpá většinu textu. Naopak kapitola o stripování je již na místě, je dobře zpracována a může sloužit pro rychlou orientaci v problematice. V praktické části autor rozebírá experimentální činnost na stripovací jednotce a simulační výpočty. Nejprve autor popisuje postup při provádění experimentů a simulačních výpočtů. V obou případech jde autor hodně do detailů, čímž text zbytečně nabývá na rozsahu a zejména u simulačních výpočtů se pasáž stává spíše manuálem pro použití vybraného simulačního software. Škoda, že naopak autor nevěnoval více energie diskuzi nad výsledky. Například výsledky u experimentu pro volbu vhodného nastavení jsou znázorněny pouze graficky (obr. 40). Autor vybírá vhodné nastavení, ale chybí nějaké kvantitativní porovnání, což by vzhledem k různým vstupním koncentracím u jednotlivých experimentů bylo na místě. Autor poukazuje na velký odpar při teplotě 70 °C, už se ale nezmiňuje o odparu při vybrané teplotě 60 °C. Trochu zůstává neobjasněn důvod provedení experimentu s absorpcí amoniaku ze stripvacího vzduchu do roztoku kyseliny sírové. Zřejmě to nemohlo mít žádný dopad na účinnost odstranění amoniaku, pokud je stripovací vzduch nasáván z okolí. Ale právě pouze to autor hodnotil. Očekával bych zde spíše nějaký rozbor napovídající něco o záchytu amoniaku do roztoku. Celkově ale oceňuji experimentální činnost autora. Byl schopný si experimenty připravit, provést i zanalyzovat výsledky. Jak i autor naznačuje v textu, tato činnost je časově náročná a vyžaduje určitou míru schopností. Také je zřejmé, že se v potřebné míře seznámil se simulačním softwarem ProMax. V něm vytvořil model stripovací jednotky, na základě experimentů jej zpřesnil a poté využil pro návrh na úpravu nastavení jednotky za účelem zvýšení účinnosti. Toto je ukázkový inženýrský postup. Celkově se autor mohl snažit v textu více propojit jednotlivé části práce a dodat přechodům mezi kapitolami větší plynulost. Z hlediska úpravy a grafického zpracování je práce v pořádku až na výjimky (např. rozostřené fotky na obr. 21 a 23). Míra překlepů a gramatických chyb je na běžné úrovni. Na základě výše uvedeného doporučuji práci k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 140758