TOMAN, J. Software pro výuku řízení parogenerátoru jaderné elektrárny [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Zadání diplomové práce je nadprůměrně náročné a vyžaduje podrobné znalosti systému kontroly a řízení parogenerátorů v Jaderné elektrárně Dukovany. Řešitelské práce jsou do značné míry omezeny stávající technologií a koncepcí řízení bez možnosti zasahovat do stávajícího systému elektrárny. Proto byly navržené experimentální výukové postupy kontrolovány v součinnosti s výcvikovým trenažerem, který garantuje soulad modelů s reálnými parogenerátory. Tím se prohlubují kontrolní a znalostní funkce řízení i související technologie. Týká se hlavně regulace výšky hladiny parovodní směsi vody, řízení napájecí vody, odběru páry a zabezpečovacích funkcí. Diplomant se správně orientoval na programová řešení problematiky, protože hardwarové změny jsou nežádoucí. Výsledky simulací a jejich porovnání s realizovanými experimenty ukazují na správnost zhotovených programů. Určitým problémem je názvosloví, týkající se teorie řízení. V práci nejsou přesně definovány regulované veličiny, poruchové veličiny, regulační smyčky a hodnoty veličin jsou často nazývány parametrem. Diplomant prokázal velmi dobrou schopnost řešit zadanou problematiku a navrhnout potřebné programové vybavení, které bude využíváno pro školení obsluhy elektrárny.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Autor naplnil cíl a zadání diplomové práce nad rámec očekávání. Teoretická část představuje problematiku a kontext systému řízení parogenerátoru v celém výrobním procesu jaderné elektrárny. Praktická část dodává výsledek v podobě simulačního softwaru, který se stal součástí výukového programu SKŘ. Tématu se dle mého názoru autor věnoval nad rámec zadání, provedl důkladnou studii a podrobnou analýzu z dostupných údajů, pramenů a dat a navrhl vyhovující a stabilní řešení. Toto řešení bylo doplněno o testování a porovnání výsledků se skutečným stavem na Jaderné elektrárně Dukovany, za přítomnosti autora bylo provedeno školení zaměstnanců SKŘ a BD s tímto softwarem. Aplikace bude nadále rozvíjena a obohacována o další klíčové prvky řízení tak, aby poskytla ucelený simulační nástroj pro výuku a trénování řídícího operativního personálu JE Dukovany.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 140827