KOSTKOVÁ, K. Efektivní nakládání s plastovým odpadem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Gregor, Jiří

Diplomová práce Kateřiny Kostkové se zabývá efektivním nakládáním s plastovým odpadem v rozsahu 57 stran a 56 citací. Práci lze rozdělit na teoretickou a praktickou část, v teoretické části se autorka zabývá platnou legislativou, obecným přístupem nakládání s odpady v ČR, složením odpadů a zejména rešerší zpracování plastů pro potřeby recyklace. Tato část práce je velmi podrobně zpracována. V praktické části se autorka zaměřuje na realizaci terénních prací, kterých se sama aktivně účastnila, detailně dokázala popsat různé typy obalů se zaměřením na materiálovou identifikaci. Jsou přehledně zpracovány i jednotlivé typy obalů a ukázána jejich základní rozdílnost např. ve formě hmotnosti či materiálu z pohledu různých výrobců. Další částí byla samotná příprava plastových obalových materiálů pro extruzní zkoušky a praktické provedení extruzních zkoušek. V práci jsou vyvozeny potřebné závěry a doporučení jakým způsobem lze provádět recyklaci odpadních plastů v laboratorních podmínkách. Práce obsahuje velké množství fotografií a poznatků z extruzních zkoušek. Práce je rozsáhlá, dobře zpracovaná a lze zní relevantně vycházet pro další závěrečné práce či projektové aktivity. Z pohledu formálního hlediska práce obsahuje větší množství nedostatků např. prohlášení je datováno k roku 2020, cíl a motivace začíná větou „ve své bakalářské práci…“, obr. 41 je jedna část obrázku uvedena v gramech a druhá část v kilogramech, autorka minimálně odkazuje obrázky a tabulky, pouze je uvedeno např. na obrázku níže bez bližšího upřesnění. Výsledná diplomová práce splňuje vytyčené cíle a doporučuji ji k obhajobě. I přes výše uvedené formální nedostatky práci hodnotím velmi kladně, navrhuji známku A – výborně.

Pavlas, Martin

Předložená práce se zabývá aktuální problematikou recyklovatelnosti plastů, konkrétněji plastových obalů z výrobků každodenní spotřeby. Práce souvisí s řešením výzkumných projektů TIRSMZP719 a CEVOOH. Práce má rozsah cca 60 stran, všechny body zadání byly splněny. Práce je velmi prakticky zaměřená, je zřejmé, že se diplomantka opakovaně účastnila prací v terénů a prací v laboratoři. Tyto práce byly realizovány týmem několika osob, proto v práci postrádám jasné vymezení podílů autorky na těchto úkolech. Práce je dobře strukturovaná, začíná nezbytnou rešerší legislativy. Dále autorka pokračuje teorií vztahující se k jednotlivým polymerům, přehledem technologií pro zpracování plastů a práci zakončuje praktickou částí - analýzou komunálních opadů a výsledky extruzních zkoušek vybraných polymerů. Práce je komplexní, široký záběr ukazuje, že se diplomantka tématu věnuje po celé magisterské studium. Jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují. Pouze bych doporučil bližší vysvětlení v kap. Cíl a motivace, kde autorka uvádí, že : "Práce je zaměřena na plastový odpad vyskytující se ve směsném komunálním odpadu (dále jen „SKO“) a separovaný plastový odpad (dále jen „SEP-PLA“)". Potom ale v vzápětí uvádí, že terénní práce se týkaly odděleně soustřeďovaných složek. Jak je ošetřena analýza plastů v SKO, není explicitně uvedeno. Stejně tak autorka v "Kap. 4.2.1 popisujete tvar molekuly a v kap. 4.2.3 popisuje Mezimolekulární síly. Při postupném čtení práce není zřejmé, že se tyto kapitoly využijí dále v práci (např. v kap. 8.1) Práce je graficky zpracována kvalitně, bohužel se autorka nevyhla některým formálním a jazykovým nedostatkům. Formální nedostatky: - na mnoho obrázků chybí odkazy. - Str. 3 - Pro účely rozborů bude využita certifikovaná metodika TIRSMZP719. Zkratka "TIRSMZP719" není vysvětlena při prvním výskytu. Úplnou citaci se čtenář dozví později v odkazu na literaturu [12] - Autorka pracuje je zkratkou pracoviště CEITEC. Bližší přiblížení pracoviště chybí. Jazykové nedostatky, gramatické chyby: - V několika případech autorka používá 1. osobu (¨"Ve své bakalářské práci jsem se zabývala............."," ....v kontextu mé práce...........") - Věta: "Při výrobě obalů je třeba zohlednit dopady na životní prostředí zejména jeho opětovná použitelnost či recyklovatelnost." - Věta: "Pro obsluhu tohoto typu zásobníku se používají auta s hydraulickou rukou, které dokáží.........".(str. 11) - Věta: " Jednalo se hlavně o kousky papírových etiket, viz. Obr.60, které se objevovali" Z pohledu terminologie bych důsledně doporučil používat pojmy v souladu s legislativou (autorka kombinuje "separovaný plastový odpad" a "odděleně soustředěný)". Diplomantka prokázala schopnost spolupráce v týmů i samostatnost při zpracování výsledků terénních prací a tvorby textu zprávy. Výše uvedené připomínky lze považovat za drobné. Práci doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 144013