MIKYSKA, D. Otevřená data justice.cz a ARES [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Míšek, Jakub

Hodnocená bakalářská práce měla za cíl věnovat se právní úpravě informací veřejného sektoru a otevřených dat ve vztahu s kolidujícími právy. Cílem praktické části pak bylo vytvořit funkční aplikaci, která s vybranými otevřenými daty pracuje. Je třeba předeslat, že zadané cíle byly v základu splněny, byť výsledná práce zdaleka není ideální. Bakalant konzultoval spíše nárazově a od začátku se potýkal s problémem vhodné inspirace pro to s jakými daty pracovat a co by mělo být výstupem tvořené aplikace. Teoretická obecná část práce, ve které se autor věnuje výkladu relevantních právních konceptů, má charakter kvalitně zpracovaného kompilátu. Autor vycházel z relativně malého množství relevantních zdrojů, které nicméně vhodně propojuje a v základu předkládá základní přehled problematiky. Je nutné dodat, že se výklad pohybuje velice po povrchu probírané látky. Z formálního hlediska je práce na akceptovatelné úrovni. Struktura je práce je logická a výklad plynulý (byť zarazí třeba velmi krátká kapitola 4). Z jazykového hlediska je práce v základu v pořádku, byť se autorovi nepodařilo odstranit všechny překlepy a drobné nedostatky. Citační praxe je dostatečná, opět ale zdaleka ne ideální. Práce stále obsahuje pasáže, které by si lepší podložení zdroji zasloužily. Praktická část práce ukazuje možnosti vizualizace dat, která si autor nakonec pro zpracování zvolil. Aplikace je navíc otevřená v tom smyslu, že je připravená pro nahrání dalších datových sad a jejich zpracování a zobrazení. Autor nabízí rovněž alespoň stručnou interpretaci dat, se kterými pracuje. Z tohoto hlediska tak práce svůj cíl naplnila. Vzhledem k uvedenému navrhuji hodnotit práci, jak je uvedeno výše.

60

Loutocký, Pavel

Bakalářská práce se zaměřuje na pojem otevřených dat, vymezuje je a dále rozvádí relevantní právní úpravu. Identifikuje posléze související překážky pro otevírání dat s větším zaměřením na ochranu osobních údajů. V praktické části pak student prezentuje návrh webové aplikace, kterou je možno pro práci s otevřenými daty využít. Práce samotná bohužel trpí více problémy. Přes na první pohled dobrou strukturu je text rozváděn ve více případech poměrně nevhodně a nepřehledně, autor se nevyvaroval krkolomným obratům a rovněž pojmově a fakticky práce vykazuje nedostatky na více místech. To se částečně projevuje také nevhodně do praktické části práce. Text obsahuje ve více případech gramatické chyby a někdy chybné formátování. Jako problematickou vidím rovněž práci s literaturou, zdrojů je v práci minimum, také samotné citování konkrétních částí textu není v některých případech rozhodně ideální.

55

eVSKP id 141329