PASTUŠEK, V. Prostředí pro návrh digitálních obvodů s využitím vlastního jazyka typu HLS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Fujcik, Lukáš

Předkládaná práce se zabývá návrhem prostředí pro návrh digitálních obvodů s využitím vlastního jazyka typu HLS. Hlavním cílem práce bylo navržení vlastního programovacího jazyka pro popis základních knihoven pro obvodoví prvky DS jako jsou násobení, sčítání, zpoždění, převod číselných soustav apod. Byl kladen velký důraz na modularitu, aby bylo možné prostředí rozšiřovat o další vlastní knihovny. Výstupem z vytvořeného vývojového prostředí jsou kódy v jazyce VHDL a soubory pro nastavení parametrů cílového FPGA (constraints) pro platformu Xilinx ISE a Xilinx VIVADO. Bakalářská práce má 44 stran včetně příloh a úvodních formálních stránek. Práce je rozdělena do třech kapitol, kde první kapitola popisuje úvod do teorie překladačů, druhá kapitola se zabývá samotným popisem a návrhem prostředí HLS a třetí kapitola zahrnuje testovací část a srovnání s konkurenčním nástrojem MyHDL. Musím konstatovat, že třetí kapitola je velmi stručná a zde bych očekával daleko výraznější srovnání vygenerovaných struktur s konkurenčním nástrojem MyHDL. V této kapitole je pouze vyjádření, že došlo k porovnání s jinou vysokoúrovňovou syntézou MyHDL a chybí zde zhodnocení dosažených výsledků. Tvrzení, že "všechen vygenerovaný VHDL kód je funkční" je nedostačující. V práci mi rovněž chybí demonstrativní ukázka kompletní aplikace DSP s využitím navrženého nástroje. Tenhle nedostatek přikládám skutečnosti, že práce byla velmi časově náročná a student napsal velké množství kódu pro návrh prostředí a k této záležitosti se už nedostal. Odborná úroveň bakalářské práce je na ucházející úrovni a řeší aktuální problematiku vysokoúrovňové syntézy. Formální stránka práce je přijatelná s minimem překlepů a pravopisných chyb, avšak některá vyjádření a definice by zasloužila úpravu. Z práce je však znatelné, že je student obeznámen s danou problematikou. Předložená bakalářská práce odpovídá zadání i přes skutečnost, že v práci chybí demonstrace jednoho konkrétního příkladu DSP řetězce. Na základě těchto faktů hodnotím práci stupněm C/74 bodů.

74

Dvořák, Vojtěch

Student Václav Pastušek vypracoval bakalářskou práci na téma Prostředí pro návrh digitálních obvodů s využitím vlastního jazyka typu HLS. V první části textu student seznamuje čtenáře s teorií překladačů. Tato kapitola je poměrně stručná, od autora bych očekával více informací či alespoň odkazů na relevantní literaturu pro bližší podrobnosti. Domnívám se, že druhá kapitola práce by měla popisovat stěžejní část práce, tedy tvorbu samotného nástroje pro generování VHDL kódů, avšak z textu to není příliš patrné. Kapitola působí spíše jako stručný návod pro použití vytvořené knihovny, ale samotný obsah knihovny a jednotlivé funkce nejsou blíže představeny. V kódech v této kapitole je pak často míchán pseudokód knihovny v Pythonu a výsledný VHDL kód, což zhoršuje čitelnost. Třetí kapitola by pak měla popisovat testování knihovny vytvořené v Pythonu. Tato kapitola je však velmi stručná a autor pouze uvádí, že všechny vygenerované kódy byly ověřeny v prostředí ISE a pomocí simulace. Co všechno bylo simulováno však v práci uvedeno není. Strukturu práce považuji za ne zcela vhodně zvolenou. Např. kapitola 2.2 s názvem „Volání programu“ uvádí potřebné příkazy a argumenty pro spuštění nástroje, který však ještě nebyl představen. Některé části textu pak považuji za zbytečné – například v kapitole 2.1.4 s názvem „Záloha“ student uvádí že si data průběžně zálohoval pomocí nástroje GitLab. Toto je sice dobrá návrhářská praxe, nicméně pro řešení zadání práce je zcela nedůležitá. Kvalitu této práce sráží především nutnost prostudovat kódy přiložené knihovny v Pythonu pro pochopení, co bylo v rámci řešení práce provedeno a je škoda, že samotný text práce není stejně obsáhlý a kvalitní jako kódy v příloze. Vzhledem k výše uvedenému navrhuji hodnocení C/70 bodů.

70

eVSKP id 141513