LUNGU, M. 3D tištěná dielektrická rezonátorová anténa [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Zechmeister, Jaroslav

Student se ve své práci věnoval návrhu 3D tištěné válcové dielektrické rezonátorové antény. Po nastudování principu návrhu dielektrických rezonátorových antén vytvořil dva numerické modely s různými formami buzení. Tyto modely vyladil na požadovanou frekvenci 5.8 GHz a provedl parametrickou analýzu. Následně jeden z modelů vyrobil za pomoci 3D tisku s využitím čtyř různých tiskových profilů. Na základě měření činitele odrazu vyrobených antén, kdy antény vykazovaly frekvenční posun vůči simulaci, student empiricky stanovil hodnoty efektivní permitivity materiálu dielektrických rezonátorů a tyto hodnoty následně experimentálně ověřil. S uvážením předchozích poznatků student navrhl novou sadu antén, které při měření činitele odrazu vykazovaly požadovaný operační kmitočet 5.8 GHz. Student se své bakalářské práci věnoval druhým rokem, nutno podotknout, že se jeho aktivita v druhém roce výrazně zvýšila, což mělo velice kladný dopad na postup v práci. Pravidelně využíval konzultací, kde předkládal dílčí výsledky. Text práce je po formální stránce na dobré úrovni, jediné, co kazí dojem, jsou nesjednocené styly grafů a celkově jejich zpracování. Také postrádám obrázky modelů navržených antén, kde by byly názorně definovány všechny parametry. Zadání práce je zcela splněné a navrhuji hodnocení 95 bodů.

95

Láčík, Jaroslav

Cílem práce je návrh a výroba 3D tištené dielektrické rezonátorové antény pro kmitočtové pásmo 5,8 GHz. Vlastní text práce je psána anglicky a je rozdělen do sedmi hlavních částí. Po úvodu do problematiky první kapitola popisuje obecně dielektrické rezonátorové antény (DRA). Druhá kapitola detailněji popisuje válcovou DRA. Třetí kapitola popisuje základní principy 3D tištěné technologie. Čtvrtá kapitola popisuje návrh válcové DRA s dvěma různými typy buzení v programu CST Microwave Studio. Pátá kapitola popisuje možnosti výroby zářiče antén 3D tištěnou technologií, následnou realizací navržených antén a jejich měřením. Poslední kapitola uzavírá práci a shrnuje dosažené výsledky. K práci mám následující poznámky: - Uvedení jen vztahů popisujících módy DRA do podkapitol 2.2.1 až 2.2.3 bez nějakého doprovodného textu mi nepřipadá šťastné. - U některých grafů v kap. 4 není na vertikální ose uvedena veličina a jednotky (např. obr. 4.4, 4.5, 4.7, 4.11, 4.12….) - V případě vynesených vyzařovacích diagramů v kap. 4 postrádám křížovou složku polarizace. - Z formálního hlediska je práce zpracována na velmi dobré úrovni. Zadání práce považuji za splněné. Myslím, že řešený problém je v práci rozebrán kvalitně a přehledně. Celkově se mi práce líbí.

92

eVSKP id 141625