PIROCHTA, J. Simulace měření odporu uzemnění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Vyčítal, Václav

Bakalářská práce se věnuje simulaci jevů, které mohou ovlivnit výsledky praktických měření zemničů. Může se tedy jednat jednak o přítomnost náhodného zemniče (např. nevykopané bývalé zemniče atp.), nebo o stav, kdy metoda měření odporu uzemnění je použita i pro složení půdy různá od homogenního. Jelikož obecně navržené metody měření odporu uzemnění (3/4pólové, 62%) jsou uvažovány pro homogenní půdu bez přítomnosti dalších náhodných zemničů byla impulzem pro práci hypotéza, že její aplikace na tyto stavy povede k různě velkým chybám měření. Tuto hypotézu student ucházejícím způsobem ověřil a vyhodnotil. Pro napsání bakalářská práce se tak student seznámil s elektrickou vodivostí půdy, zkráceně teorií zemničů a především pak s metodami pro měření jejich zemních odporů. V praktické části práce pak studen zvolil kombinaci tří modelů půdy doplněných o tři možné pozice umístění náhodného zemniče vzhledem k metodě měření uzemnění a pro tyto kombinace provedl potřebné simulace pro stanovení odchylky simulovaného měření od tzv. skutečného odporu zemniče vůči vzdálené zemi. Z hlediska cílů práce lze autorův postup brát jako dostatečný a tedy autor naplnil body zadání. Celkový dojem z práce ovšem do značné míry snižuje autorovo místy nevhodné a nepřesné vyjadřování, kdy pak neznalý čtenář může nepochopit, co vlastně autor kdy dělal, či nabýt dojmu o nižší teoretické úrovni autora práce. Toto je relativně škoda, neboť autor odvedl relativně velké množství práce. K práci bych měl pak také některé další výhrady jako např. nevhodné vyhodnocování pouze skrz získaný průměr měření s různým umístěním napěťové elektrody, či autorem zaujatý postoj provést vždy danou sérii simulací, bez toho, aby byly více hledány extrémy, ve kterých by docházelo k výraznějším rozdílům simulovaného měření vůči odporu k vzdálené zemi. Vzhledem k autorově aktivnímu přístupu při řešení práce a množství odvedené práce, ovšem navzdory celkově slabší úrovni popisu provedené práce tuto doporučuji hodnotit známkou B 82 body.

82

Topolánek, David

Předložená bakalářská práce se zabývá modelováním metod měření zemních odporů uzemňovacích soustav se zaměřením se na možnosti ovlivnění výsledků tohoto měření, ať již náhodným zemničem v blízkosti elektrod či vícevrstvou skladbou půdy. Testované metody měření jsou představeny v teoretické části práce. Velmi kladně hodnotím osvojení si programu Ansys Elektronics, který byl studentem použit pro simulaci jak měření zemních odporů, tak i pro posouzení vlivu vícevrstvého modelu a náhodných zemničů umístěných v oblasti měřících elektrod. Pro potřeby komplexní analýzy uvedených vlivů byla provedena desítka simulací jejichž výsledky jsou uvedeny druhéčásti práce spolu s popisem jednotlivých zjištění. Bohužel provedený popis/komentář výsledků není moc srozumitelný, vhodnějším řešením by byla například náhrada textu za propracovanější tabulku uvádějící souhrnně jednotlivé variace simulací a podstatné výsledky odchylek. Srozumitelnosti by napomohl i zjednodušený obrázek simulovaných variací, který by byl využit pro vysvětlení odlišnosti jednotlivých variant. Hlavním nedostatkem práce je však velké množství chyb a překlepů, které spolu s nepřesným či nejednoznačným popisem velmi snižují srozumitelnost textu. Tyto nedostatky pak ve výsledku implikují u čtenáře velké množství dotazů, které by pro pochopení bylo nutné dovysvětlit. Tyto chyby rovněž i snižují důvěryhodnost autora, že veškeré problematice uváděné v práci opravdu rozumí. I přes tyto nedostatky hodnotím práci vzhledem ke své náročnosti dosažení a naplnění cílů práce kladně. Mezi nedostatky lze uvést například: - proměnné jsou uváděny z části kurzívou a z části bez - převzaté obrázky by bylo vhodné doplnit českým překladem - není zřejmé, k čemu slouží obrázek 1.7, respektive co má popisovat a k čemu ho lze v kontextu práce využít Dotazy: Str. 55 - co je myšleno špatným umístěním elektrod, chybně provedená simulace? Pokud ano, tak proč se neprovedla s opraveným rozmístěním – „Pro modely s náhodným zemničem v blízkosti zemniče je sledovaná nepřesnost způsobena špatným umístěním elektrod do země ….“ Str. 11 – jaký je vliv elektrostatického pole na rezistivitu půdy potažmo na měřený zemní odpor a čím je toto pole vybuzeno Jaké hodnoty může dosahovat proměnná x v integrálu (18), má nějaké omezení, pokud ano, jaké? str. 27 – Zde je uvedeno, že se pokládají elektrody ve vzdálenosti od sebe 60cm pro souběh cca 600m – prosím vysvětlete co je míněno souběhem a jak lze realizovat vzdálenost elektrod 600m? Obr 3.7 –pro jaký zemnič je zde vykreslován zemní odpor? Obr. 3.12 – co zde představuje zdroj proudu? Str. 32 – Zde je uvedena věta: „Oblast DC byla zvolena pro její frekvenci, která dosahuje až jednotek MHz“ – prosím vysvětlete co je tím míněno.

85

eVSKP id 142385