PAŘENICA, J. Polovodičový Teslův transformátor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Martiš, Jan

Student se zabýval návrhem a stavbou menšího Teslova transformátoru, práce také obsahuje teoretický úvod k této problematice. Sestavené zařízení má sloužit hlavně k ukázkovým a zábavním účelům, jeho součástí je ale i výkonová a řídicí elektronika, jejíž teoretické i praktické zvládnutí je podmíkou k úspěšné realizaci tohoto zařízení. Student přistupoval k práci poměrně aktivně a využíval konzultací v rozumné míře. Teslův transformátor byl zkonstruován a oživen téměř bez problémů. Student ale bohužel neprokázal příliš dobré znalosti z elektronické a elektrotechnické teorie ani praxe, toto se odráží v kvalitě práce. Slohová a stylistická úroveň práce také není příliš vysoká. Všechny body zadání byly ale splněny a práci lze doporučit k obhajobě.

65

Mikláš, Ján

Študent vypracoval bakalársku prácu zaoberajúcu sa návrhom a realizáciou Teslovho transformátoru budeného polovodičovými prvkami. "Klasický" princíp budenia primárneho vinutia je pomerne výstižne popísaný v rámci prvej kapitoly, na ktorú sa autor odvoláva ako na "kapitolu teoretický úvod", popis polovodičového budenia je strohý a nezahrňuje vysvetlenie jeho výhodnosti. Nasledujú kapitoly "Dimenzování a návrh", "Konstrukce", "Oživení" a na záver "Záver". Štruktúra textu pôsobí na viacerých miestach dosť nekoncepčne až náhodne, kde rozsah a miera stručnosti jednotlivých statí nezodpovedá podstate smerovania k cieľom práce. Do prvej kapitoly s názvom "Teorie" podľa môjho názoru nepatrí "Krátky životopis Nikoly Tesly", naopak stať "Význam rezonance" by mohla obsahovať konkrétnejšie vysvetlenie významu rezonancie a inak výstižná stať "Vznik výboje" zase aspoň zmienku o geometrii vybíjacej elektródy konkrétne pre Teslov transformátor. Stať "Skin efekt" by namiesto všeobecného popisu existencie skin efektu, ktorý je čitateľovi určite známy, mala obsahovať vysvetlenie, aké potiaže z neho plynú konkrétne pre návrh Teslovho transformátora. V závere su pomerne zbytočne vymenované detaily stratových výkonov na súčiastkách, či detaily dimenzovania kondenzátorov, vinutí i polovodičov. Text na niektorých miestach pôsobí takmer až ako akési poznámky, kde napríklad podmet vety je tvorený nadpisom a príslušná stať pokračuje neúplnou vetou bez podmetu, čo považujem pre publikáciu za vyslovene nevhodné. (stať 1.2.1 i ďalšie). Práca dokonca obsahuje gramatické chyby v podobe chýbajúcich čiarok alebo nesprávneho skloňovania v rámci vety, ktoré bijú do oči i čitateľovi, ktorého rodným jazykom nie je čeština. Niektoré vety tak prechádzajú až v nezmyselnú formu. Tiež som názoru, že v odbornej práci by mali byť starostlivejšie vyberané slová ako napríklad "požadovaná hodnota", "naša požadovaná hodnota" bez bližieho špecifikovania požiadavky, "bylo stanoveno", alebo formulácie typu "(v průběhu) na obrázku jsou vidět chvíle kdy Řídicí napětí se nepreklopí", "byla otestována řídicí deska, tedy jestli jsou výstupy v pořádku" a podobne. Na druhej strane treba oceniť schopnosť stručného a pomerne výstižného vyjadrovania, i ked niekedy na úkor presnosti. Referencií autor neuvádza mnoho, niektoré internetové články od názvu nepôsobia ani príliš odborne, avšak rozsah i obsah referencií považujem vzhľadom na zameranie práce za dostatočný. Formálna úroveň práce je v poriadku, obrázky výstižné. Konštruknčné prevedenie výrobku podľa fotiek i oscilogramov pôsobí veľmi solídne a bezproblémovo, za čo si zhotoviteľ zaslúži pochvalu, zadanie práce tým bolo splnené, predpokladám že rovnako i hlavný dôvod stavby deklarovaný v úvode ako "estetický dojem a možnost zvukové modulace". Preto prácu doporučujem k obhajobe. Vzhľadom na uvedenú kritiku k odbornosti a zrozumiteľnosti textu prácu hodnotím ako uspokojivú (D).

62

eVSKP id 142463