ŘEDINA, O. Cyklická akcelerační metoda měření elektrických strojů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Červinka, Dalibor

Práce pana Řediny vychází z měření asynchronního stroje realizovaného ve firmě VUES. Byla navržena jednoduchá akcelerační metoda, která umožňuje provést nutné zkoušky s minimálními nároky na technické vybavení měřicího pracoviště. Vzhledem k tomu, že měření bylo provedno v minulosti, nebylo možné metodu optimalizovat a zpřesnit tak, jak je popsáno v textu. Přístup studenta lze hodnotit jako velmi aktivní a zainteresovaný. Škoda, že popis a vysvětlení metody není v bakalářské práci více přímočarý a pro čtenáře rychleji pochopitelný. Každopádně metoda je velmi zajímavá a perspektivní a pokud by bylo možno při jiném budoucím měření získat více přesnějších dat, budou výsledky jistě velmi zajímavé.

85

Ctibor, Jiří

Předložená bakalářská práce se zabývá provedením cyklické akcelerační metody měření parametrů indukčních motorů ve firmě AVL Moravia s.r.o. dříve VUES. Práce čítá 50 stran a je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole je popsána konstrukce asynchronních motorů včetně krátkého popisů ztrát ve stroji. V druhé kapitole se student věnuje popisu v praxi využívaných měřících metod. V Třetí kapitole se pak věnuje teoretickému i praktickému popisu zvolené akcelerační metody. Ve čtvrté kapitole pak student navrhuje možná vylepšení. Práce je na průměrné stylistické a grafické úrovni, některé slovní obraty jsou těžkopádné a nevhodně formulované. Práce by také zasloužila více teoretických informací, například popis konstrukce asynchronního motoru by bylo vhodné doplnit obrázkem s popisy, teoretické průběhy by bylo dobré graficky vylepšit. Popisy a výpočty akcelerační metody jsou trochu chaotické. Naměřené průběhy otáček byly podle studenta díky nízké vzorkovací frekvenci nevhodné pro derivování za účelem výpočtu momentu stroje, a tak bylo provedeno proložení ideální sinusovou funkcí na niž byly následně provedeny opravné výpočty. Tento postup by byl zřejmě nutný i při vyšší vzorkovací frekvenci analyzátoru. Byly splněny všechny body zadání navíc byly navrženy možné zlepšení metody, a tak práci doporučuji k obhajobě.

79

eVSKP id 142714