NĚMEC, J. Analýza elektrického stroje odolného proti poruchám [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Bárta, Jan

Pan Josef Němec vypracoval bakalářskou práci na téma analýza elektrického stroje odolného proti poruchám. Cílem této práce bylo zpracovat literární rešerši na současný stav techniky a na jejím základě porovnat jednotlivé přístupy k řešení strojů odolných vůči poruchám. Práce si rovněž kladla za cíl zkoumat odolnost vůči poruše zadaného elektrického stroje prostřednictví výpočtů na elektromagnetickém modelu. - Z hlediska zadání práce, autor splnil veškeré body zadání v potřebném rozsahu a proto hodnotím toto hledisko výborně. - Prezentační úroveň práce je na vysoké úrovni a její rozsah odpovídá bakalářské práci a hodnotím ji tedy jako celek z tohoto hlediska výborně. - Jazykové a formální hledisko práce hodnotím výborně. - Autor citoval 23 literárních zdrojů z toho 21 cizojazyčných. Množství citací odpovídá typu práce a řešené problematice. Práci tedy hodnotím z toho hlediska výborně. - Výsledkem práce autora je literární rešerše na zadané téma a vytvoření přehledu řešení strojů odolných proti poruchám. Dalším výsledkem je analýza zadaného synchronního stroje s permanentními magnety pro různé druhy poruch a jejich kompenzaci prostřednictvím vhodného napájení stroje. Výstupy práce je tak zcela konkrétní a hodnotné pro další využití a proto hodnotím toto hledisko výborně. - Autor práce pracoval velmi usilovně, iniciativně a v odpovídající míře i samostatně. Hledisko aktivity studenta během semestru tak hodnotím výborně. Shrnutí: Autor prokázal schopnost sepsat odbornou práci na zadané téma. Seznámil se se stroji odolnými vůči poruchám a dále se naučil práci s programem Ansys Maxwell ve kterém vypracoval případovou studii. S ohledem na průměr výše uvedeného slovního hodnocení a rovněž vzhledem ke kvalitě zpracování práce hodnotím stupněm A/ výborně a práci doporučuji k obhajobě.

93

Rúra, Dávid

Autor se ve své bakalářské práci věnuje problematice strojů vůči poruchám. Jak uvádí vúvodu, tak jsou takové stroje vhodné pro aplikace, kde je bezpečnost a kontinuita provozu nepostradatelná. Jedna ztakových aplikací je i letecký průmysl, který je vpráci vícekrát. První kapitola obsahuje rozsáhlou rešerši na dané téma. Autor popisuje metodiky zvětšení poruchové tolerance, rovněž typy strojů vyhovující požadavkům na zvýšenou odolnost. Značná část textu podkapitoly 1.2 pochází z jednoho zdroje. Ostatní podkapitoly jsou bohatší na literární podklady a autor prokázal schopnost čerpat z lokálních i zahraničních zdrojů. Text je podpořen dostatečnou grafikou. Název podkapitoly 1.2.3 se odkazuje na segmentaci rotoru, nicméně je popsaná segmentace statoru. Ve druhé kapitole, autor srovnává stroje představené v první kapitole z pohledu struktury stroje a počtu fází. I když se jedná o krátkou kapitolu, Obr. 2.1 přehledně sumarizuje výhody a nevýhody využití metodik pro zvýšení odolnosti vůči poruchám. Třetí kapitola popisuje modelování strojů obecně a to konkrétně za pomoci ekvivalentního obvodu, obecné teorie elektrických strojů a metody konečných prvků. Všechny metody jsou rozebírané v návaznosti na řešenou problematiku. Poslední, nejobsáhlejší kapitola, analyzuje vybraný stroj z pohledu jeho poruchové odolnosti. Autor řeší jedno-, dvou- a třífázovou poruchu ve stroji a zakončuje to možnostmi kompenzace zvlnění momentu při jednofázové poruše, kde navrhuje dva způsoby řešení. Z pohledu obsahové stránky je analýza je na velice dobré úrovni. Kladně hodnotím využití poměrných jednotek pro analýzu výsledků. U Obr. 4.3 a 4.4 bych vytkl prolínající se průběhy momentů. Momenty mají podobný průběh a vypadají nespojitě. Práce je napsaná na vysoké technické úrovni a prezentace výsledků a jejich analýza odpovídají rozsahu práce. Práce je literárně dostatečné podpořena (celkem 23 relevantních citací, z toho cca polovina aktuálních). Koncepčně by si rozdělení kapitol a jejich náplně zasloužilo mírné doladění. Stylisticky a gramaticky je práce na vysoké úrovni. Kladně hodnotím i osvojení si práce s Ansys Maxwell na úrovni bakalářského studia. Autor splnil všechny body zadání. Celkový dojem z práce je kladný a práci hodnotím známkou A – výborně.

91

eVSKP id 142814