PÁRALOVÁ, H. Analýza dat pro kvantitativní MR relaxometrii [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Mézl, Martin

Posudek v příloze vypracoval externí vedoucí práce Ing. Zenon Starčuk jr., CSc. z Ústavu přístrojové techniky Akademie věd České republiky. Jako veoducí práce s tímto posudkem plně souhlasím včetně navrženého hodnocení výborně (A - 95 bodů).

95

Jiřík, Radovan

Práce se zabývá relaxometrickými metodami v MRI. V teoretické části je velmi dobře shrnuta teorie jevu magnetické rezonance a metody zobrazování. Dále je dobře popsána motivace pro vývoj relaxometrických metod a jejich výhody. V praktické části studentka provedla MR akvizici relaxometrických dat na vhodném fantomu a na ex-vivo vzorku mozku potkana. Implementovala několik verzí algoritmů pro kvantifikaci relaxačních rychlostí R1 a R2. Dále studentka navrhla a implementovala postup měření směrodatné odchylky šumu v obrazech a dvě metody odhadu směrodatných odchylek odhadovaných relaxačních rychlostí (a dalších odhadovaných parametrů). Tyto metody byly aplikovány na měřená data a vyhodnoceny. Metodologicky jde o velmi zdařilou práci. Popsané kroky jsou logické a systematické. V části vyhodnocení hodnotím velmi pozitivně poměrně podrobnou diskuzi jednotlivých výsledků, svědčící o dobrém zvládnutí teorie dané problematiky. Práci by svědčilo obsáhlejší vyhodnocení. Například porovnání navržených dvou metod odhadů směrodatných odchylek relaxačních časů je v textu uvedeno jen slovně a zasloužilo by si hlubší analýzu. Podobně by bylo zajímavé detailněji porovnat jednotlivé metody odhadů relaxačních rychlostí. Práce je psána anglicky, na poměrně dobré úrovni. Práce s literaturou je v pořádku. K menším formálním nedostatkům patří např. chybné odkazy na obrazy na straně 31, pravděpodobně nezachování správného poměru stran fantomových obrazů a matoucí označení obrazů směrodatné odchylky jen slovem „deviation“. Matematické formulace by byly srozumitelnější, kdyby autorka rozlišovala skalární a vektorové či maticové veličiny, např. na str. 38. Vzhledem k rozsahu zvládnuté teorie a korektnosti diskuze výsledků, která je pro bakalářskou práci nadstandardní, hodnotím práci jako výbornou a doporučuji ji k obhajobě.

92

eVSKP id 142078