ONDRISKA, J. 5G síť – jak změní naše životy? [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Jašková, Jana

Cíl práce, a to popis konceptu páté generace bezdrátových systémů včetně jejich přínosů a rizik, byl splněn. Autor přehledně a podrobně zpracoval zadané téma a popsal danou problematiku z různých úhlů pohledu, a to od historického vývoje mobilní komunikace, přes vymezení jedinečnosti 5G sítě včetně internetu věcí, až po možná rizika spojená s daným fenoménem. Přitom čerpal z velkého množství jak odborné literatury, tak internetových stránek. Bakalářská práce je čtivá a přehledná, uspořádána do logického a na sebe navazujícího pořadí. Je psána formálním jazykem s objektivním přístupem, přičemž autor vhodně používá kohezní prostředky. Z jazykového hlediska se v práci vyskytují jen ojedinělé chyby jako například nevhodně zvolený čas, nesprávná shoda podmětu s přísudkem či chybný slovosled. Autorovi lze rovněž vytknout nedůslednost v oblasti užití interpunkčních znamének a velikosti písma. Z formálního hlediska je text vhodně členěn do kapitol a podkapitol a přehledně doplněn obrazovým materiálem. Nicméně drobné výhrady mám k textu v rámci podkapitol, který je v různých podkapitolách členěn různými způsoby, což působí nesourodě. Dále v rozšířeném abstraktu lze najít gramatické chyby v českém jazyce. Vzhledem k výše uvedeným drobným nedostatkům hodnotím bakalářskou práci známkou B (85 bodů).

85

Rujbrová, Šárka

Cílem předložené bakalářské práce je popis konceptu páté generace bezdrátových systémů a analýza hlavních přínosů a rizik, jež s užitím těchto systémů souvisejí. Práce sestává ze čtyř hlavních kapitol. Úvod práce představuje stručný přehled vývoje jednotlivých generací mobilních komunikačních sítí z historického hlediska. Autor se rovněž zabývá specifickými funkcemi a charakteristickými vlastnostmi jednotlivých generací těchto sítí. Třetí kapitola je věnována internetu věcí, jeho historii a možnostem uplatnění v rámci sítí 5G. Ve čtvrté, závěrečné kapitole se autor zabývá potenciálními i skutečnými riziky a negativními dopady, jež se s využitím této technologie pojí. Po jazykové stránce se jedná o kvalitní práci. Drobné nedostatky se vyskytují zcela izolovaně a nejsou významného charakteru (jedná se např. o drobné překlepy, absenci interpunkčního znaménka či chybu ve shodě podmětu s přísudkem). Případně jde o nedostatky, které mají charakter chyb vzniknuvších pravděpodobně v důsledku nedostatečné kontroly po provedení dodatečných změn v textu. Specifickou skupinu představují gramatické chyby, které se objevují v rozšířeném abstraktu. V celé práci je dodržen formální jazyk, autor zaujímá objektivní přístup. Z hlediska obsahu lze konstatovat, že zadání bylo splněno. Úvodní část práce je postačující, nicméně z hlediska rozsahu na hranici únosnosti. S přihlédnutím k atraktivitě tématu také postrádám výraznější osobní vklad autora. Po stránce formální práce splňuje veškeré požadavky. Drobným nedostatkem, jež souvisí s grafickou úpravou práce, je použití dvou typů fontu. Předloženou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou B – 88 bodů.

88

eVSKP id 142549