LIŠKA, M. Integrace nabíjecí stanice do energetického systému rodinného domu s FVE [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Šedrlová, Magdalena

Hodnocení vedoucí práce: Martin Liška odevzdal poměrně zdařilou práci na téma integrace nabíjecích stanic do energetického systému rodinného domu s FVE. Po obsahové stránce nemám k práci žádných výhrad. V teoretické části se autor věnuje popisu obecných vlastností inteligentních nabíjecích zařízení (wallboxů), srovnává dostupné řídicí jednotky a nabíjecí stanice různých výrobců. Pro praktickou část práce byla vybrána jedna nabíjecí stanice za účelem testování toho, zda-li je možné měnit nabíjecí kapacitu přímo během nabíjecího procesu. Testování bylo realizováno v prostorách Ústavu elektroenergetiky ve spolupráci s odborným konzultantem, Ing. Michalem Vránou (jeho hodnocení viz níže). Celý text je logicky strukturován do přehledných kapitol a podkapitol, které velmi vhodně doplňují obrazové zdroje v podobě různých schémat, diagramů, grafů i fotografií. Co se týče použité literatury, autor hojně využívá informací přímo ze stránek konkrétních výrobců, což je, s přihlédnutím k zadání a povaze práce, akceptovatelné, nicméně i přesto se mezi citovanými zdroji objevují webové stránky, které by v bakalářské práci figurovat neměly (HowStuffWorks.com). Přestože se autor v textu snaží velmi poctivě uvádět veškeré zdroje, bohužel ve většině případů nijak neindikuje začátky parafrází, což je, zvláště u delších úseků, problematické, protože není zcela jasné, kde přesně končí myšlenky autora a kde začínají informace převzaté. Kromě výše uvedeného je orientace ve zdrojích dále komplikována faktem, že autor velmi často v textu uvádí zdroje dva, místy dokonce i tři (str. 19, 20, 24, 25, 26, 27, 34), což na celkové přehlednosti rozhodně nepřidá. Jazyková úroveň práce je celkem solidní, nicméně klesající. Text je psaný formálním jazykem s využitím odborné terminologie. Ze začátku práce se jazykové chyby vyskytují spíše ojediněle, jejich frekvence ovšem postupně narůstá a čtenář se stále častěji setkává s chybami především ve slovosledu, slovesných vazbách a předložkových vazbách a s nevhodně zvoleným lexikem. To vše vrcholí v závěru práce, který je ve srovnání s ostatními částmi určitě nejslabší. Autor v tomto případě dokazuje, že kvalita jazyka je zde přímo úměrná počtu revizí, kterými jednotlivé části prošly. Na této práci si velmi cením osobního přístupu a nasazení autora, který dokonce neváhal několikrát kontaktovat přímo zástupce konkrétních firem, aby získal dodatečné informace o jejich výrobcích, které nebylo možné získat jiným způsobem, a celkově (i s přihlédnutím k vyjádření odborného konzultanta) práci hodnotím 87 body (B). Hodnocení odborného konzultanta (Ing. Michal Vrána): Student Martin Liška vypracoval bakalářskou práci zabývající možnostmi integrace nabíjecí stanice elektromobilu do energetického systému rodinného domu. V první kapitole jsou identifikovány a ve stručnosti vysvětleny základní parametry a funkce nabíjecích stanic. V této části práce student prokázal své inženýrské schopnosti, když i přes počáteční povrchové znalosti v daném oboru byl schopen nastudovat problematiku a identifikovat klíčové vlastnosti zařízení. Následující kapitola se již podrobněji zabývá popisem konkrétních systémů domácí/průmyslové automatizace. Na základě konzultací bylo rozhodnuto uvést dva různé příklady integrace nabíjecí stanice, první systém Loxone představuje typického zástupce uzavřeného centralizovaného systémů a na druhé straně výrobce Teco jako představitel otevřeného centralizovaného systému. Oba dva systémy mají volně dostupné prostředí, ve kterém je možné algoritmizovat funkce pro řízení a vzdálený dohled nabíjecí stanice. V každém ze zmíněných prostředí byl vytvořen jednoduchý program demonstrující náročnost integrace. Výsledné programy jsou podrobně popsány ve třetí kapitole. V praktické části práce vybral student na základě rešerše vhodné zařízení pro integraci a experimentálně ověřil jeho základní provozní vlastnosti. Samotný postup testu, naměřené časové průběhy a vyhodnocení výsledků je uvedeno v kapitole páté. Přestože by práce v některých ohledech mohla být zpracována detailněji, jako celek poskytuje čtenáři ucelený pohled na danou problematiku a lze ji využít jako výchozí materiál při integraci nabíjecích stanic do malých i rozsáhlých energetických systémů. Pozitivně hodnotím aktivní přístup studenta k řešení práce, kdy pro provedení experimentálního ověření bylo nutné sestavit pracoviště a seznámit se s obsluhou a nastavením mnoha měřících a zkušebních přístrojů včetně následného zpracování dat. Práce je po formální stránce logicky členěna a splňuje všechny body zadání, doporučuji ji k obhajobě a hodnotím 92b.

87

Langerová, Petra

Autor se ve své práci zabývá nabíjením elektromobilů a usnadněním jejich nabíjení pomocí integrované nabíjecí stanice v rodinném domě s využitím FVE. V teoretické části autor seznamuje čtenáře s vlastnostmi různých nabíjecích stanic, kde se zaměřuje na jejich různé technické parametry a dále porovnává inteligentní řidicí jednotky od dvou firem, české a evropské. Zde porovnává jejich funkční design. V části Výběr nabíjecí stanice obsáhle popisuje 9 nabíjecích stanic . Výsledky jejich srovnání stručně shrne výběrem dvou, které posléze testuje nabíjením vypůjčeného elektromobilu. Teoretická část je velmi obsáhlá. Je v podstatě složena z velkého množství parafrází, u nichž nicméně není označen začátek, respektive jedna parafráze navazuje na druhou bez úvodního uvedení zdroje. Přímé citace nejsou. Nicméně, je vidět, že autor problematice rozumí. Je škoda, že praktická část tvoří menší část práce, textu je relativně málo a je doplněn mnoha obrázky. Po stránce jazykové má práce klesající tendenci. Část teoretická je zpracována velmi pěkným jazykem plným technických termínů a odborných výrazů. Nicméně, jak práce postupuje ke konci, jazyk kostrbatí a začíná se hemžit neobratnými konstrukcemi ve slovosledu, které se v úvodní části neobjevují. Zde můžeme jen spekulovat, zda pěkný jazyk v teoretické části byl ovlivněn originálem nebo dostatečnou konzultací s vedoucí práce, a postupem času již nezbýval čas na korektury. Z formálního hlediska lze práci vytknout snad jen zarovnávání textu doleva, nikoli do bloku. Práce je velice pečlivě uspořádána včetně v příloze uvedené rozsáhlé tabulky srovnání parametrů nabíjecích stanic. Práce splňuje veškeré požadavky, proto ji doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení 84 bodů, tedy B.

84

eVSKP id 142675