REHÁK, J. Roboti přítomnosti a budoucnosti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Jašková, Jana

Cíl práce, a to popsat různé druhy robotů a diskutovat jejich budoucí vývoj, byl splněn. Autor zpracoval dané téma od historických aspektů, přes současné kategorie robotů včetně jejich výhod a nevýhod, až po nastínění možného budoucího vývoje na základě současných faktů. Celá práce má pouze popisný charakter bez vlastního vkladu autora, který čerpal informace z internetových článků i odborné literatury. Po jazykové stránce se v práci objevují jen občasné chyby jako například nevhodné použití času, nesprávný slovosled ve větě či chybné použití zájmen. Autor byl rovněž nedůsledný v oblasti užívání interpunkčních znamének, velkých a malých písmen či pravopisu. Dále je v textu narušen objektivní přístup vhodný pro akademický styl, a to použitím otázek či 1. a 2. osoby množného čísla. Po formální stránce není práce zcela v pořádku, například některé odstavce nejsou zarovnány do bloku, jiné odstavce jsou příliš krátké a skládají se z pouze 1–2 vět a na některých stranách se vyskytují zbytečně velké mezery. Text práce se skládá z poměrně velkého množství přímých citací a je doplněn v hojné míře obrazovým materiálem. Anglický abstrakt připomíná spíše úvod než obsah práce a v českém rozšířeném abstraktu se často vyskytují gramatické chyby. Celkově hodnotím bakalářskou práci známkou D (65 bodů).

65

Langerová, Petra

Autor se ve své práci zabývá robotizací a automatizací různých činností v každodenním životě, což má vést ke zlepšení kvality života a přeměně světa, kde roboti a jejich různé aplikace budou každodenní součástí lidského života. Autor kategorizuje současné roboty a jejich využití v domácnosti, technice a vojenství, a zvláštní kapitolu tvoří autonomní auta. Práce dále nastiňuje možný vývoj robotiky do budoucnosti. Obsahově je práce velmi povrchní, líčí v růžovém světle pouze výhody a diskutabilní benefity pro člověka a jeho každodenní život, ale naprosto opomíjí jakákoli rizika, nevýhody a nebezpečí pro člověka i lidstvo jako takové, vzniklé soužitím lidského druhu s umělou inteligencí. Aby měla rešerše nějakou hodnotu, má poskytnout ucelený pohled na danou problematiku, nikoli přinášet pouze jednostranné pozitivní informace. Práce je prostá jakéhokoli kritického vhledu a myšlení a neposkytuje prostor pro diskuzi o potenciálních negativních dopadech na společnost, natož pak o problematice etického aspektu popsané budoucnosti. Jazyk práce kolísá v kvalitě. Kde se drží originálu, je téměř bezchybný, nicméně jakmile se autor pustí do volnější parafráze či komentářů, dělá chyby ve slovosledu, členech a nepřímých otázkách (např. “what actually does the word robot mean…“, s.3). Z formálního hlediska chybí uvozovky u citací a Youtube a National Geographic opravdu nejsou vhodné zdroje vědeckých informací. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím 55 body, tedy E.

55

eVSKP id 142929