RYBA, F. Návrh zařízení umožňujícího opětovné připojení větroně k vlečnému letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Sklenář, Filip

Student předložil bakalářskou práci na zadané téma, které se týká zatím poměrně netradiční metody v civilním letectví. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První dvě kapitoly se zabývají charakteristikami kluzáků a v minulosti realizovaných opětovných připojení kluzáku k vlečnému letounu za letu. Další části práce jsou věnovány návrhům zařízení pro opětovné připojení kluzáku dle zadání práce. První kapitola práce trpí několika nepřesnostmi z pohledu rešerše, nicméně je třeba brát v úvahu, že autor práce není pilot, proto se některé detaily v práci, které nejsou zcela přesně řečeny, dají omluvit. Oceňuji návrhy v kapitole 4., což bylo stěžejním v zadání této práce. Reálný test navržených zařízení je poměrně složitý z pohledu vyřízení administrativních povolení. Student rozsahem a hloubkou zpracování své bakalářské práce splnil požadavky obecně kladené na tyto práce. Praci doporučuji k obhajobě.

Löffelmann, František

Předložená bakalářská práce se věnuje ambicióznímu tématu, neboť opětovné připojování kluzáku k vlečnému letounu se v současné době neprování zejména proto, že při něm může dojít k poškození kluzáku, což ale nebrání zpracování tohoto tématu pro případný další rozvoj. Student prokázal rozsáhlou práci s literárními zdroji a seznámil se s tématikou létání na kluzácích, i když některá vysvětlení jsou nepřesná, např. na str. 19 že „Vyšší hmotnost přináší možnost létat ve vyšších rychlostech při generování stejného vztlaku.“ – pro ustálený klouzavý let je při vyšší hmotnosti nutný větší vztlak. Pozitivně hodnotím postup, kdy student vysvětlil několik variant řešení a po zhodnocení jejich výhod a nevýhod pokračoval k dalším detailům návrhu až na úroveň výrobní dokumentace. V rámci pevnostní kontroly je racionálním způsobem stanoveno zatížení a součinitelé bezpečnosti jsou vyčísleny k mezi kluzu, což je pro potřeby bakalářské práce postačující. Celkově je práce poměrně rozsáhlá, plní formální požadavky i zadání v celém rozsahu, proto ji doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 140349