ZÁSTĚRA, P. Investiční portfolio a jeho tvorba [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2022.

Ptáček, Roman

Hlavním cílem práce je sestavení investičního portfolia a strategie na akciovém trhu pro konkrétního investora, který chce v důchodovém věku dosáhnout finanční nezávislosti, na základě provedených fundamentálních analýz. Autor si stanovil konkrétní parametry, a to nalezení 8- 15 akciových titulů z 5 vybraných odvětví, každé z nich bude tvořit v portfoliu 20 %. Cílem je dosahovat ročního zhodnocení min. 5 %. Z tohoto důvodu určil i dílčí cíle. V teoretické části, která mohla být lépe strukturovaná, se věnuje postupům a metodám, které jsou využity v praktické části. V tomto kontextu lze polemizovat, zda některé pasáže nepatří spíše do Metodiky práce. Výběr odvětví se odvolává na stránky Finviz.com, zde (str. 37) by bylo vhodné uvést konkrétní odkaz. V práci však nenalezneme odkaz či kritérium, podle kterého byly vybírány společnosti v rámci odvětví, kritériím je věnována pozornost až při výběru jednotlivých společností do investičního portfolia (kapitola 4.1.1). Portfolio není vytvořeno jako neměnné, autor navrhuje 5letou verifikaci pro případnou změnu portfolia. Není však jasné, jestli předpokládané roční zhodnocení pro optimistický, realistický a pesimistický scénář jsou autorovy odhady; podle absence zdroje pro tyto hodnoty předpokládám, že ano (str. 71). Předložená práce není plagiát a dosažená podobnost je dána využitím formální úpravy včetně textu, ustálené odborné terminologie, běžných slovních spojení i některých citací s uvedeným zdrojem.

Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Praktická využitelnost výsledků C
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji, včetně citací C

Širůček,, Martin

Autor se v souladu s hlavním cílem pokusil sestavi investiční portfolio tak, aby investorovi zajistilo dostatek finančních prostředků pro důchodový věk. Teoretická část není příliš sladěna s praktickou, autor v ní řeší i problematiku, kterou v praktické části nevyužívá. V praktické části jsou využity standardní postupy a metody. V diplomové práci bych ale očekával sofistikovanější přístup k diverzifikaci portfolia. Postrádám však nejpozději v úvodu praktické části kalkulaci požadované částky (hodnoty portfolia), od které by se odvíjel výpočet investované částky (či částek). Jednotlivé scénáře vývoje akciových trhů je možné akceptovat, investor ale v tomto konkrétním případě podstupuje i poměrně vysoké nesystematické riziko kvůli nízkému počtu akciových titulů. Celkově hodnotím práci jako průměrnou až podprůměrnou.

Splnění stanovených cílů C
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D
Praktická využitelnost výsledků D