ŠPAČKOVÁ, M. Určení hodnoty podniku výnosovou metodou [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2022.

Režňáková, Mária

Autorka si zvolila pro ocenění podnik poskytující dopravu, kde se potýkala s mnoha problémy, jako je diverzifikace činností a nutnost vyčlenit neprovozní výnosy a náklady, dotace na autobusovou dopravu, nízké investice v minulosti apod., s kterými se musela při vypracování DP vyrovnat. To ji zřejmě vedlo k tomu, že si volila některé zjednodušující předpoklady. Oceňuji, že se autorka snažila plánovat investice do dlouhodobého majetku dle skutečného stavu podniku a globální přístup k plánování investic použila jen jako orientační. Překvapující je předpoklad klesající výkonové spotřeby a osobních nákladů, čímž mohlo dojít ke zkreslení vyčíslené hodnoty podniku. V práci postrádám některé informace – např. na s. 67 není vyčíslen provozně nepotřebný majetek, i když by dle názvu měl být uveden. Také nejsou uvedeny všechny hodnoty, o které byl upravován provozní výsledek hospodaření. Není zřejmé, jaký je důvod poklesu tržeb podniku v roce 2022, když v minulosti rostly (s výjimkou let 2019-20, což byly roky výrazně ovlivněné protiepidemickými opatřeními). Autorka také neuvedla, co je důvodem úpravy doby obratu závazků (ne zásob, jak uvádí autorka) na s. 69. Na druhou stranu, některé informace jsou uváděny duplicitně (např. v rámci finanční analýzy za oceňovaný podnik a pak i při komparaci s konkurencí). Práce obsahuje i stylistické chyby - např. Rozdělení majetku na provozně nutná a nenutná. S ohledem na zadání práce postrádám diskusi platnosti navrhovaného ocenění. Míra shody identifikovaná antiplagiatorským systémem Theses je vzhledem k frekvenci tohoto tématu v závěrečných pracích (avšak pro různé podniky) akceptovatelná. Práci celkově hodnotím na úrovni C-D.

Splnění stanovených cílů D
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Praktická využitelnost výsledků C
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň D
Práce s informačními zdroji, včetně citací B

Činčalová,, Simona

Studentka zpracovala diplomovou práci na téma Určení hodnoty podniku výnosovou metodou. Cílem práce bylo stanovení hodnoty podniku ZDAR. Dílčími cíli bylo provést strategickou analýzu společnosti, vypracovat finanční plán, stanovit náklady kapitálu a stanovit hodnotu podniku metodou diskontovaného cash flow. Následně bylo navržené ocenění diskutované z hlediska podmínek jeho platnosti. Poněkud netradičně je zpracovaná první kapitola, neboť jsou v ní jednak teoretická východiska a zároveň informace o zkoumaném podniku. V teoretické části (především kapitoly 2.2, 2.3) se často opakuje jeden zdroj – Mařík (2018), bylo by vhodné diskutovat názory autora i s jinou odbornou literaturou. Studentka si pro výpočty vybrala metodu DFC „entity“, viz věta „Dále v praktické části bude aplikována metoda DFC „entity“.“, ale není zdůvodněno proč tomu tak je. Zda je nejlepší, nejvhodnější, nejspolehlivější? Oceňuji detailní zpracovaní Porterova modelu pěti konkurenčních sil včetně jeho grafického zpracování a bodového ohodnocení. Rovněž prognózy pro růst trhu i podniku jsou dobře propracované. V tabulkách, které se týkají jednotlivých ukazatelů (např. Tabulka 14, Tabulka 15), je nepřesně uváděno znaménko „%“. Mezi číslem a % se vždy dělá mezera, pokud nechceme říci „procentní“ ale „procent“. SWOT analýza v kapitole 5.4 shrnuje předchozí poznatky o silných a slabých stránkách, příležitostech a hrozbách. V tomto případě se však nejedná o SWOT analýzu, ale pouze výčet jednotlivých složek – S, W, O, T. V dalším kroku je zapotřebí vymezit strategie pro podnik – tzn. komparace těchto jednotlivých složek tak, aby vzniklo ST, SO, WT a WO (např. jak by měla využít společnost své silné stránky k tomu, aby zamezila hrozbám, nebo jak by měla odstranit své slabé stránky využitím některé z příležitostí atd.). Cíl práce byl splněn. Hlavním cílem bylo stanovení hodnoty podniku ZDAR. Dle mého názoru nebylo zapotřebí provádět všechny analýzy, které se v práci vyskytují, aby bylo tohoto cíle dosaženo. Nicméně oceňuji detailní práci studentky, komentáře k výpočtům. Autorka také používá dostatečné množství odborné tuzemské i zahraniční literatury.

Praktická využitelnost výsledků C
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A
Práce s informačními zdroji B