CHROMÝ, J. Obrábění kompozitních materiálů abrazivním vodním paprskem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Osička, Karel

Předložená diplomová práce studentem Jakubem Chromým, Bc. svým obsahem splňuje zadání. Byl proveden obsáhlý rozbor kompozitních materiálů, možností jejich použití v současném průmyslu a dostupných způsobů zpracování konvenčními i nekonvenčními metodami obrábění. Po krátkém přehledu nekonvenčních možností obrábění se práce zaměřuje detailně na technologii řezání abrazivním vodním paprskem. V experimentální části je práce zaměřena na zpracování kompozitního materiálu na bázi epoxidové pryskyřice s proloženými uhlíkovými vlákny. Bylo provedeno ověření variant řezných podmínek na stroji " MicroStep AquaCut 1501.20 W" a následné vyhodnocení kvality povrchu a přesnosti rozměrů zhotovených vzorků. V závěru práce je provedeno ekonomické vyhodnocení. Autor prokázal rozsáhlé znalosti v dané problematice.

Kalivoda, Milan

Teoretický úvod o kompozitních materiálech je velice podrobný, tj. vlastnosti, výroba, použití. Jejich obrábění je zachyceno nejen z pohledu abrazivního vodního paprsku, tj. i řeznými nástroji, klasickými i kompozitními. Obr. 28 a obr. 29 jsou poměrně nejasné, pro názornost chybí bližší legenda. Obr. 30 ohledně VBD není logický. Obr. 40 a obr. 41 mají jen legendu, chybí odborné pojmenování. Po teoretické části autor krátce představil firmy, se kterými spolupracoval na svých 2 experimentech. Přípravnou etapu 1. experimentu řešil speciálním programem Asper, což je zcela na místě. Zde vygenerovaný NC program lze použít přímo do AWJ stroje. Vzorový výrobek z tohoto experimentu spadá do kategorie náročného sportu, o němž je mimo téma připojena zajímavá krátká zmínka. Obdobně proběhlo řešení 2. experimentu, kde navíc bylo doloženo vyhodnocení změřených přesných vyrobených rozměrů, aby byly zjištěny následující vlivy: a) striace, b) kuželovitosti, c) kvality povrchu. Vlivy jsou podchyceny i dle teoretických výpočtových rovnic. Autor má magisterskou práci postavenou na solidním odborném základě, kapitoly lze ocenit, odbornost zde dominuje. Vynikající dojem ovšem kazí řada gramatických chyb. Pokud se dají tyto chyby prominout, lze celkově téma hodnotit klasifikací "A".

eVSKP id 139920