STAŇO, Š. Analogie v dynamice tekutin: vír jako černá díra [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Illík, Jakub

Autor se v bakalářské práci zaměřil na zajímavé analogie mezi dynamikou tekutin a jinými fyzikálními obory. Rešerše obsahuje čtyři vědní odvětví, kde lze pozorovat určité podobnosti. Hlavní kapitolou je pak analogie mezi rotující černou dírou a výtokovým vírem, která je inspirována prací kolektivu okolo S. Weinfurtner. Zjednodušenou verzi experimentu se podařilo provést i v rámci této bakalářské práce, což pozitivně kvituji. Jde spíše o vizuální doplnění k hlavní kapitole, jelikož konkrétní měření vybraných jevů by bylo značně náročné. Autor zcela splnil zadání, avšak zejména hlavní kapitola mohla být obsáhlejší a téma popsáno do větší hloubky. Originalitu práce hodnotím kladně, jelikož představuje dobrý přehled ne zcela známých jevů spojených s dynamikou tekutin. Co práci ubírá na kvalitě jsou některé nepřesné výroky a také závěry, které autor činí. Téma je jistě náročné, ale právě proto by se měl autor vyvarovat různých implikací a měl by více kriticky posuzovat použitelnost zmiňovaných analogií. Z grafického a formálního hlediska je práce na velmi dobré úrovni. Stylisticky však práce není příliš vytříbená a není vždy jasné, o jaké ze dvou stran analogie je právě řeč. Práce čerpala z většího množství zdrojů, které jsou většinou korektně citovány. U některých obrázků ale zdroj není uveden. Také některé popisy obrázků jsou příliš stručné. Student na práci pracoval průběžně, ke konci však byla více znatelná časová tíseň. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Samostatnost studenta při zpracování tématu C

Štigler, Jaroslav

Student pracoval na zajímavém tématu, které se týká analogií v mechanice tekutin. Toto téma je velice zajímavé, protože názorným způsobem propojuje jednotlivé fyzikální disciplíny. Na počátku své práce prochází student jednotlivými fyzikálními analogiemi hydromechanika-elektřina, hydromechanika-elektromagnetismus, hydromechanika-kvantová mechanika a hydromechanika-gravitace. Na závěr se věnuje experimentu, kde na hladinovém víru ukazuje některé analogie s černými dírami. Práci jsem si přečetl s velkým zájmem a mohu říct, že je tato bakalářská práce poměrně inspirující prací. Úroveň práce snižují některé nepřesnosti ve vyjadřování a popisu některých analogií. Například v kapitole 2.1 se studen pokouší popsat analogii zobrazení sil mezi elektrickými bodovými náboji a proudění kapaliny mezi rovinnými zdroji a propady. Student se tady zamotává do různých termínů a dalších analogií s magnetickou indukcí. Dále používá zvláštní pojem imaginární rychlost, kterému nerozumím. V kapitole 2.2 Nerozumím větě „ Podobne ako v prípade divergencie, rýchlejšie prúdenie a pomalšie prúdenie v tom istom smere spôsobujú zmenu znamienka rotácie“ Byl bych rád, kdyby myšlenku této věty student vysvětlil. V kapitole 2.3 na konci strany 17 student zdůrazňuje, že místo kde není žádný náboj, je možné srovnat s případem viskózní kapaliny. Nemá se spíše jednat o nestlačitelnou kapalinu? Podobných míst, kde poletují různé termíny bez nějaké logiky věci, je v práci více a to je škoda. Dále není moc vhodné ponechávat na obrázcích původní anglické popisky, tak jak je tomu na obrázku 1.2. V popisu obrázků 3.4 a 3.5 je psáno o „hustotě pravděpodobnosti“ Nicméně není tam zmíněno čeho je ta hustota pravděpodobnosti. Předpokládám, že se jedná o hustotu pravděpodobnosti polohy částice. Další poměrně nešťastné matení pojmů je kapitole 4.2. Přijde mi, že studen zaměňuje rychlost šíření tlakové vlny s rychlostí šíření hladinových vln. Toto zmatení pokračuje až do popisu analogie víru a černé díry. Je to škoda, bylo by dobré, kdyby v tom studen měl jasno. Dále jsou v práci popisované některé děje například v kapitole 4.5 velmi těžko srozumitelným způsobem. Zdá se mi, že se asi jedná o ne zcela zdařilý překlad z nějakých publikací. V této kapitole je pro mě naprosto nesrozumitelná věta: „Vzhľadom na zachovanie hmotnosti v systéme by sa hladina meniť zákonite nemala. V tomto prípade je ale nie je zachovaná hmotnosť globálne [22].“ Navzdory těmto nedostatkům konstatuji, že student odvedl kus zajímavé práce a to, jak při rešerši tak při provedení a zdokumentování a vyhodnocení experimentu s hladinovým vírem. Student prokázal, že je schopen samostatně řešit zadaný úkol a že je schopen jej vyhodnotit, proto doporučuji jeho práci k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 140046