GREIPLOVÁ, B. Analýza spektra různých typů saxofonů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Jirásek, Ondřej

Studentka měla za úkol změřit a vyhodnotit vybrané tóny hrané na různé saxofony stejným hráčem, dále porovnat spektra – zastoupení harmonických složek a jejich intenzitu i zastoupení složek neharmonických, dále měla identifikovat a porovnat formantové oblasti a rovněž směrové vyzařování nástrojů. Studentka nahrála a změřila spektrum tří druhů saxofonů: sopránový, altový a tenorový. Měření, výpočet i analýzu provedla samostatně. Shrnutí jsou logická a přehledně formulovaná. Oceňuji tabulku s přehledem pozic nejsilnějších harmonických složek, porovnání šikmosti spektra i jeho ostrosti. Škoda, že se studentka nedostala k výpočtu těžiště spektra, které není až tak těžké vyvodit z tzv. jasnosti spektra. Směrovost je rovněž precizně změřena a popsána. Studentka v tomto případě mohla být samostatnější a aktivnější a dát směrovost i formanty do užší souvislosti s polohou tónu v rejstříku nástroje a tím i nakolik se tvar (jen zapojení části píšťaly nebo opačně celé píšťaly) a otevřené klapky podílejí na spektru. Práce má velice slušnou formální úroveň. Pozor na vakáty – prázdná místa na stránkách. Pokud studentka hodlá v tématice v budoucnu pokračovat, doporučuji jí aktivnější a odvážnější přístup.

89

Mojdl, Edgar

Předložená práce analyzuje spektrum tónů tří typů saxofonu – soprán, alt a tenor – z hlediska obsahu harmonických složek, formantů, inharmonicit v různých dynamikách. Dále se zabývá analýzou směrového vyzařování. Struktura práce je přehledná, tabulky a grafy jsou informativní a opatřené potřebným vysvětlením. Použité teoretické vztahy a definice jsou uvedeny. Interpretace výsledků není jen popisem, je dokladem získaného vhledu do problematiky a návrhy možného zpřesnění analýz jsou zcela relevantní. Formální i jazyková úprava je na velmi dobré úrovni. Cíle práce byly jednoznačně splněny. Srovnávané saxofony jsou stejného výrobce, lze předpokládat i určitou materiálovou a konstrukční podobnost. Analyzované tóny jsou navíc hrány stejným hráčem. Dosažené výsledky poukazují na preciznost při zvukovém snímání nástroje a měření. Celkově výsledky práce potvrzují empirické zkušenosti se saxofony, plné spektrum, vysokou pojivost s minimem inharmonicit, výraznou reakci spektra na dynamiku hry a nakonec i parametr ostrosti, který dělá z altsaxofonu častější volbu pro sólové hráče. Získané směrové charakteristiky také potvrzují relativní vyrovnanost vyzařování v porovnání s jinými dřevěnými dechovými nástroji. Zajímavé pro porovnání by bylo paralelně analyzovat dopad několika změn nátisku a kvality rezonance ústní dutiny jednoho hráče na spektrum stejného tónu na stejném nástroji. Získala by se cenná informace o velikosti a charakteru této proměnné. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B88 v Brně 7.6.2022 MgA. Ing. Edgar Mojdl Ph.D.

88

eVSKP id 141296