HOLUB, K. Laboratorní přípravek pro měření sluchátek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Schimmel, Jiří

Cílem bakalářské práce bylo nahradit starší sestavu umělého ucha, mikrofonu a analogového zvukoměru v laboratorní úloze předmětu Elektroakustika modernějším digitálním zařízením. To vyžadovalo konstrukci nového umělého ucha pro 1/2" nebo 1/4" mikrofon místo původního zastaralého 1“ mikrofonu. Bylo rozhodnuto pro realizaci pomocí 3D tisku, což umožňovalo přizpůsobení umělého ucha pro měření více typů sluchátek a nahrazení pružinového mechanismu simulujícího přítlak sluchátka přirozeným přítlakem hlavového mostu sluchátek. Cílem práce bylo toto umělé ucho realizovat podle příslušných mezinárodních norem, ověřit jeho parametry srovnáním s původním umělým uchem a s měřením na simulátoru hlavy a torza a upravit návod laboratorní úlohy, což bylo splněno. Student přistupoval k řešení práce aktivně, pravidelně předkládal výsledky a prováděl úpravy konstrukce podle požadavků vedoucího práce. Z provedených měření vyplývá, že vytvořené umělé ucho splňuje požadavky a výsledky odpovídají srovnávacím měřením v rámci variability způsobené konstrukcí sluchátek. Text práce byl s předstihem předložen ke kontrole a k jeho finální verzi nemám závažnější připomínky. Samostatně odevzdané elektronické přílohy měly být ale součástí tištěných příloh bakalářské práce, naopak elektronicky měl být odevzdán návod laboratorní úlohy v editovatelném formátu a soubory s návrhem modelu umělého ucha nebo odkaz na ně, aby byly v budoucnu možné úpravy nebo nový tisk poškozených částí.

95

Číž, Radim

Posuzovaná bakalářská práce se zabývá návrhem a konstrukcí přípravku pro měření charakteristik různých druhů sluchátek. Student prostudoval příslušné normy pro měření parametrů sluchátek a na jejich základě provedl návrh přípravku, který následně realizoval pomocí 3D tisku. V souladu s požadavky zadání student provedl i měření modulových kmitočtových charakteristik a vstupních impedancí různých sluchátek na tomto přípravku a porovnal je s naměřenými hodnotami těchto parametrů na profesionálních přípravcích. Student rovněž vytvořil i návod k laboratorní úloze týkající se měření parametrů sluchátek s navrženým přípravkem. Podle uvedených výsledků srovnávacích měření a samotného konstrukčního zpracování mohu konstatovat, že vytvořený přípravek se pro uvedený účel plně vyrovná obdobným profesionálním simulátorům uzavřeného ucha a torza pro telekomunikace. Zcela jistě bude moci být tento přípravek využíván při praktické výuce předmětů týkajících se elektroakustiky. Průvodní technická zpráva je přehledná, teoretické kapitoly obsahově korespondují s popisovaným praktickým návrhem přípravku a realizovaným měřením. Rovněž formální úprava a jazyková úroveň zprávy je výborná. V přiloženém návodu k laboratorní úloze mohly být uvedeny i referenční výsledky měření pro vyučujícího, ale v zadání práce to výslovně požadováno nebylo. Má jediná formální výtka se tak týká skutečnosti, že v informačním systému nejsou k této práci přiloženy v elektronické podobě soubory návrhu v CAD softwaru a podklady pro 3D tisk jednotlivých součástí přípravku.

99

eVSKP id 141299