BOROVIČKA, J. Měřicí stav pro testování rotačních tlumičů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Blaťák, Ondřej

Bakalářská práce pana Borovičky je zaměřena na konstrukci měřicího stavu pro testování rotačních tlumičů. První kapitola řeší historický vývoj tlumičů, další potom základní typy modelů pro zkoumání dynamiky vozidel. Třetí kapitola pojednává obecně o konstrukci tlumičů, čtvrtá o konstrukci tlumičů rotačních. Testování tlumičů je rozebíráno v kapitole páté, konstrukce měřicího stavu pro testování tlumičů rotačních v té poslední. Pan Borovička přistupoval k řešení své bakalářské práce velice iniciativně a samostatně. Sám obstaral rotační tlumič motocyklu, který následně rozebral a popsal jeho funkci. Takováto zkušenost a předaná informace je jistě cennější, jak pro autora, tak pro případného čtenáře než jen převod informace z přejatého zdroje. Na druhou stranu lze v práci nalézt i některé dílčí nedostatky. Jednak je to stylistická stránka, kdy některé formulace působí neobratně, používání první osoby jednotného čísla také není zcela vhodné. V úvodu kapitoly 6 se autor dopouští chybné úvahy, že obecně nedává smysl konstruovat zařízení pro měření rotačních tlumičů vzhledem k jejich malé rozšířenosti. V nedávné minulosti bylo např. pracoviště ÚADI osloveno s poptávkou na měření velkého počtu rotačních tlumičů z tanků, kde po každé jejich repasi musí být na základě interního předpisu dodavatele u každého jednoho tlumiče změřena jeho charakteristika. Zároveň by konstrukce samotného měřicího stavu měla být řešena detailněji, včetně uchycení tlumiče, kinematiky buzení, případně napjatostní analýzy, což by lépe demonstrovalo schopnost přenést poznatky ze studia oboru Stavba strojů a zařízení do praktického řešení samostatného úkolu. Práce však jistě splnila zadání a lze ji doporučit k obhajobě.

Vančura, Jan

Pan Borovička zpracoval práci na téma „Měřicí stav pro testování rotačních tlumičů“. V úvodní části popisuje obecný význam tlumičů, jejich kategorizaci a vztah k jízdní dynamice vozidel. Další část je již věnována konstrukčním řešením rotačních tlumičů a jejich testování. Za velmi přínosnou část považuji kapitolu, ve které autor sám rozložil rotační tlumič silničního motocyklu a detailně popsal funkci jednotlivých částí. Celkově lze konstatovat že se autor nad získanými informacemi zamýšlí, v případě nejasností či chybějícím informacím navrhuje vlastní možné závěry. Jediným, avšak zásadním nedostatkem práce je slabé naplnění druhého cíle, tedy samotného návrhu měřicího stavu. Uvedený výsledek by bylo stěží možné považovat za koncepční návrh, na druhou stranu jsou v rámci návrhu uvedeny výsledky různých výpočtů, které naznačují že samotný návrh byl rozpracován detailněji, než jak je uvedeno v samotné práci. Výběr hlavních komponent lze považovat za kompletní. Po grafické, stylistické i formální stránce je práce na slušné úrovni, práci doporučuji k obhajobě.

Splnění požadavků a cílů zadání D
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 136902