PRCHAL, D. Návrh koncepce elektrického závodního kamionu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Svída, David

Bakalářská práce pana Davida Prchala se zabývá návrhem koncepce elektrického závodního kamionu. Jedná se obecně o téma, které je v současné době aktuální a neexistuje na něj jednoznačná odpověď. Cílem tedy bylo vzít současné komponenty dostupné na trhu a navrhnout ekvivalentní řešení ke stávajícím spalovacím motorům. K vytvoření své práce se musel student seznámit s vlastnostmi spalovacích motorů, elektromotorů a baterií. Musel si vytvořit výpočtový program pro analýzu dat ze závodní etapy a vytvořit její energetický profil. Na základě energetického profilu potom provedl návrh finální koncepce a porovnal ze současným řešením. Student k řešení své práce přistupoval se zájmem, využíval dostupných konzultací a postupně splnil všechny body zadání. Celkově student prokázal technické myšlení a schopnost samostatné konstrukční činnosti. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Beran, Martin

Pan David Prchal se ve své bakalářské práci zabývá návrhem koncepce elektrického závodního kamionu pro vytrvalostní soutěž Rallye Dakar. Je nutno podotknout, že probíraná tematika je velmi aktuální a pro její zpracování musel student komplexně pracovat s řadou tematických okruhů od konstrukce vozidel přes pohonné jednotky včetně jejich energetických zdrojů, až po zmapování nových vývojových trendů v této oblasti. V úvodní části práce student stručně seznamuje čtenáře se soutěží Rally Dakar a zaměřuje se na vybranou kategorii. Logicky provádí rozbor délek jednotlivých soutěžních etap v posledních ročnících závodu, z čehož plyne stanovení jedné z hlavních okrajových podmínek pro následné návrhové výpočty. Ve třetí kapitole je provedena velmi zdařilá rešerše současného stavu technických řešení elektrických nebo hybridních závodních konceptů pro Dakarskou Rallye. Student kapitolu doplňuje o vlastní závěry a zhodnocení, s jejichž výsledky lze souhlasit. Stěžejní část práce je věnována analýze energetických nároku pro absolvování jedné etapy závodu pro vybraná koncepčních řešení. Tedy elektrický čistě bateriový pohon, elektrický pohon s palivovým článkem, elektrický pohon se spalovacím motorem jako prodlužovačem dojezdu. Z návrhových výpočtů jasně plyne, že vzhledem k požadované hmotnosti baterií 11 tun v případě bateriového řešení, nadstandartním prostorovým nárokům pro umístění požadovaného množství tlakových lahví v případě použití palivového článku, je jediným realistickým řešením za současných podmínek závodu a za současného stavu poznání využití koncepce elektrického pohonu se spalovacím motorem jako prodlužovačem dojezdu. Tuto koncepci tedy student dále rozvíjí v podobě vlastního řešení vybraných komponent v kapitole 5. S uvedenými závěry lze souhlasit, nicméně je potřeba brát v potaz, že uvedené údaje navržené koncepce v (tab.2 na str. 42) jsou hodně optimisticky pojaté - což není chyba studenta, ale je způsobeno nedostupností relevantních vstupních dat. (vysvětlení: většina dostupných udávaných parametrů jako jsou kapacita baterií případně výkonové maxima motorů jsou vztaženy k ideálním pracovním podmínkám a je obtížné bez dalších dat s testování chování jednotlivých těchto komponent v reálném provozu tyto fakta zohlednit. Pro přirovnání Audi RS e-tron s použitím nejmodernějších dostupných technologií a takřka neomezeného vývojového potenciálu podle zákulisních informací vysoce přesahuje dříve presentovanou provozní hmotnost 2000 kg. Oproti konvenčním osobním zavodním vozům se spalovacím motorem, kde se uvedená hmotnostní hranice (2000 kg) atakuje s plně natankovanou nádrží a ostatním vybavením. Je tedy pravděpodobné, že by podobný trend rozdílů hmotnosti mohl být patrný i v kategorii kamionů) Celá bakalářská páce je na výborné úrovni obsahuje ucelený přehled zadané problematiky a může tak sloužit jako prvotní koncepční studie pro zadanou kategorii. Student postupoval logicky a systematicky a práce má vysoký stupeň originality. Zadání splněno v plném rozsahu a práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 138004