HYSPECKÝ, M. Mechanicko-strukturní charakteristiky multi-materiálů připravovaných aditivními technologiemi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Pantělejev, Libor

Předložená práce se zabývá vytvářením vrstev pomocí technologie Cold Spray a následným hodnocením jejich kvality. Student k zadanému tématu přistoupil zodpovědně, a prokázal schopnost práce s cizojazyčnou literaturou. Práce je po formální i věcné stránce zpracována na dobré úrovni. Vlastní text je relativně čtivý, místy však obsahuje těžkopádné formulace, či nejasnosti, což i čtenáři zběhlému v dané problematice ztěžuje orientaci. Práce obsahuje také jisté nepřesnosti vzniklé při jejím zpracování, grafická úroveň je dobrá. Je třeba vyzdvihnout, že student zpracoval velké množství experimentálních dat, ve vlastní práci jsou pak záměrně obsaženy pouze vybrané detaily. Celkově hodnotím práci kladně, zejména pak přístup studenta při získávání experimentálních výsledků. Práci proto doporučuji k obhajobě.

Válka, Libor

Diplomová práce je tematicky zaměřena na hodnocení vlastností a kvality multimateriálového rozhraní, připraveného metodou studené kinetické depozice (cold-spray, CS). Jako experimentální materiál byla pro nástřik zvolena titanová slitina Ti-6Al-4V (Grade 23), deponovaná na substrát tvořený hliníkovou slitinou EN AW 2618-T6. Substrát byl použit ve dvou variantách, odlišujících se stavem (zpracováním) povrchu, pískovaný a soustružený. Práce je rozdělena do devíti kapitol, z nichž první čtyři jsou věnovány teoretickému úvodu do problematiky aditivních technologií a multimateriálů. Autor v nich popisuje podstatu celé řady technologií, mnohdy zbytečně obšírně a bez vazby na problematiku řešenou ve vlastní diplomové práci. V následujících pěti kapitolách se potom autor věnuje popisu realizovaných experimentů, zpracování získaných dat a rozboru výsledků. Vlastnosti rozhraní substrát/nástřik byly hodnoceny na základě řady experimentů, zahrnujících jak metody strukturní analýzy (metalografii, světelnou a elektronovou rastrovací mikroskopii, obrazovou analýzu apod.), tak mechanické zkoušky (měření tvrdosti, zkoušky tahem). V závěru práce v části věnované diskuzi jsou dosažené výsledky analyzovány a porovnávány s výsledky dalších autorů podobně zaměřených prací. Práce je napsána přehledně, je logicky členěná, a i po grafické stránce je na velmi dobré úrovni. Obsahuje však velké množství chyb jak formálního charakteru (překlepy, vynechaná slova ve větách, interpunkce apod.), tak nesrozumitelné pasáže, kdy mnohdy jsou jednotlivá uváděná tvrzení ve vzájemném protikladu. Větší pozornost by si zasloužilo i zpracování velmi rozsáhlého experimentálního programu. Přehlednosti by, podle mého názoru, prospělo, kdyby byly experimentální výsledky uvedeny i v tabelární formě, a ne pouze ve formě sloupcových grafů, které nejsou pro tento účel nejvhodnější (viz např. kap. 7.4, 7.5 a 7.6). Problémy má autor i s terminologií, kdy zavádí výrazy jako např. „prototypní dílce“ místo „prototypové dílce“, (kap. 2.2, str. 17), používá termín „kompatibilní“ místo „kompaktní“ (kap. 3.7.4, str. 30), uvádí vedle sebe pojmy „rozprašovací plyn“ a „unášecí plyn“, přičemž z textu není zřejmé, zda se jedná o jeden a tentýž plyn. Podobných prohřešků se v práci vyskytuje poměrně velké množství. Za podstatnou také považuji absenci některých důležitých informací. Autor by měl, např. na úkor poměrně obšírných pasáží věnovaných s prací nesouvisejícím tématům (3D tisk polymerů apod.) zevrubněji rozebrat vliv důležitých procesních parametrů na průběh nanášení povlaku při studené kinetické depozici. V kapitole věnované technologii CS není ani zmínka o vlivu tlaku a teploty unášecího plynu, případně vlivu střední velikosti částic na proces nanášení povlaku. Stejně tak chybí základní údaje v popisu experimentů, např. údaje o rozměrech válce, na který byl rotačně nanášen povlak z Ti slitiny a celá řada dalších. I přes uvedené nedostatky působí práce uceleným dojmem a dokladuje schopnost autora pracovat samostatně jak s literárními prameny, tak v oblasti experimentálních činností včetně schopnosti analyzovat a interpretovat získané výsledky. Diplomová práce splňuje nároky a požadavky kladené na závěrečné práce a doporučuji proto, aby byla přijata k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 140645