JOZEFOVIČ, P. Klasifikace mikrostruktury multifázových ocelí pomocí pokročilých mikroskopických technik a obrazové analýzy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Mikmeková, Šárka

Pan Patrik Jozefovič je členem skupiny Mikroskopie pro Materiálové vědy na Ústavu přístrojové techniky AVČR dva roky a za tuto dobu se stal výraznou posilou týmu. Podílí se na řešení několika projektů. Jedním z nich je projekt Strategie AVČR, v rámci nějž spolupracujeme s Ústavem fyziky materiálů AVČR, konktrétně se skupinou nízkocyklové únavy. Do tohoto projektu spadá i téma jeho bakalářské práce. Cílem práce bylo zefektivnit charakterizaci deformačně indukovaného martenzitu v austenitické oceli vystavené únavovým zkouškám. Mezi klasické metody charakterizace fází v oceli patří metoda difrakce zpětně odražených elektronů (EBSD) v rastrovacím elektronovém mikroskopu (SEM). EBSD je však metoda časově náročná a vyžaduje vysokou kvalitu povrchu vzorku. Nehodí se tedy pro charakterizaci rozsáhlejších oblastí, což je požadováno při studiu reálných vzorků pro nízkocyklovou únavu. Pro splnění zadání této práce se musel p. Jozefovič zorientovat v několika oblastech, jako je metalografie, elektronová mikroskopie a obrazová analýza. Vysoce oceňuji jeho praktické dovednosti zahrnující přípravu metalografických vzorků, samostatné operování rastrovacího elektronového mikroskopu a vlastní přínos v oblasti automatické identifikace fází v SEM mikrosnímcích s pomocí metod hlubokého učení. Práce p. Jozefoviče výrazně přispěla k úspěšnému ukončení projektu a navázání další spolupráce s ústavem Fyziky materiálů AVČR. Práce p. Jozefoviče je po experimentální stránce na velice vysoké úrovni a rovněž oceňuji to, že je psána v anglickém jazyce. Práci jednoznačně doporučuji k obhajobě a navrhuji známku A.

Materna, Jiří

Bakalářská práce Patrika Jozefoviče řeší problém přesné klasifikace mikrostruktur ocelí pomocí pokročilých mikroskopických metod. Oproti standardně používaným metodám zde autor k analýze obrazových snímků využívá i moderních metod strojového učení. Na práci, která dle mého názoru převyšuje běžné nároky na bakalářskou práci, oceňuji, že si autor zvolil jako jazyk práce angličtinu. I přes drobné nedostatky je po gramatické i stylistické stránce na velmi dobré úrovni. Dále je třeba ocenit výraznou mezioborovost práce. Student se musel podrobně seznámit nejen s materiálovým inženýrstvím a praktickou elektronovou mikroskopií, ale i s naprosto odlišnou disciplínou z oblasti informatiky, jakou je umělá inteligence a strojové učení. Z předložené práce lze usoudit, že autor má dobré předpoklady pro budoucí vědeckou práci.

eVSKP id 142322