ŘEŘUCHOVÁ, I. Hmotové modely hlasivek buzené harmonicky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Hájek, Petr

V bakalářské práci jsou analyzovány tři základní hmotové modely hlasivek, které stály u počátku výzkumu hlasu. Rešeršní část do odpovídající hloubky popisuje anatomii a fyziologii hlasivek a vznik hlasu, na které navazuje výčet těch nejdůležitějších hmotových modelů hlasivek, včetně těch aktuálních. Na základě rešeršní studie si studentka tři modely vybrala, sestavila jejich rovnice, z původní literatury převzala parametry modelů a analyzovala jejich vynucené tlumené kmitání. Jednohmotový model řešila analyticky a numericky, ostatní numericky s použitím kombinace jazyků Python 3 a MATLAB. Přestože začala pracovat až v průběhu letního semestru, pracovala samostatně, intenzivně a sama si stanovila úroveň, do jaké chce téma vypracovat. Kromě vyváženého obsahu bych vyzdvihl gramatickou a stylistickou stránku práce.

Švancara, Pavel

Bakalářská práce se zabývá analýzou vynuceného kmitání hmotových modelů lidských hlasivek s nízkým počtem stupňů volnosti. Studentka prokázala velmi dobrou schopnost orientovat se v řešené problematice a dovednost aplikovat znalosti získané během studia na řešení problému. V úvodních kapitolách jsou shrnuty základní poznatky o vzniku a tvorbě lidského hlasu a anatomii a fyziologii hlasového ústrojí. Dále práce obsahuje pěkně zpracovaný historický vývoj a popis doposud v literatuře publikovaných hmotových modelů hlasivek. V následujících kapitolách jsou potom uvedeny výsledky výpočtu vynuceného kmitání jednohmotového, dvouhmotového a tříhmotového body-cover modelu hlasivek při harmonickém buzení pro modální/hrudní rejstřík. V závěrečné kapitole jsou potom uvedeny výsledky výpočtů pro tříhmotového body-cover modelu pro falzet. Práce je zpracována přehledně s dobrou grafickou úpravou. Vytknout lze snad jen použití prázdných stránek na konci několika kapitol. Práce splnila cíle uvedené v zadání, je celkově na dobré úrovni a doporučuju ji k obhajobě.

eVSKP id 138081