FRONC, L. Autonomní řízení vozidla pomocí zpracování obrazu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Kučera, Pavel

Pan Fronc měl za úkol vypracovat práci zabývající se zpracováním obrazu u autonomních vozidel se zaměřením na detekci jízdních pruhů. Student pracoval svědomitě a v první části analyzoval aktuální možnosti pro detekci jízdních pruhů ať základním zpracováním jako je detekce hran až po využití Deep learningu. Následně popisuje zprovoznění hardwaru pro implementaci navrženého algoritmu pro detekci jízdních pruhů. Dále se student již zaměřil na programování řídicího algoritmu, kde využil dvou přístupů, a to detekce hrana a využiti konvoluční neuronové sítě. Avšak v této části chybí např. podrobnější popis z hlediska učení neuronové sítě a dosažených přesností. Dále v prvním přístupu nejsou určeny hranice jízdního pruhu, jak to bývá obvyklé, ale jen oblast jízdního pruhu. V poslední části práce se student zabývá ověřením výsledků a analýzou přesností, zde by bylo vhodné použít další analýzy pro oblasti detekce jako jsou zatáčky a křižovatky, zda i v těchto situacích bude algoritmus fungovat. Bohužel občas chybí hlubší vysvětlení kódu, který není ani součástí práce a je jen uveden v seznamu příloh, takže čtenář, který nebude mít k dispozici zdrojový kód se v popisu rychle ztratí. Z hlediska formálních náležitostí se v práci občas nachází překlepy. Přesto student udělal významný kus práce a všechny cíle byly splněny.

Píštěk, Václav

Téma diplomové práce bylo zaměřeno do oblasti autonomních vozidel, zejména na problematiku detekce jízdních pruhů. V první rešeršní části práce autor popsal a porovnal dva hlavní přístupy pro detekci jízdních pruhů, založené na tradičních metodách počítačového vidění a pomocí konvolučních neuronových sítí. Hlavním úkolem diplomanta bylo vytvořit systém pro rozpoznání jízdních pruhů v reálném čase. Systém obsahuje počítač Jetson Nano, stereo kameru ZED a algoritmus vytvořený a naprogramovaný autorem. Byly sestaveny dva algoritmy vycházející ze zcela odlišných principů. Celý systém byl podrobně otestován z hlediska funkčnosti a schopnosti rozpoznávání jízdních pruhů, oba uvažované algoritmy byly vzájemně porovnány a v závěru práce jsou přehledně uvedeny jejich přednosti a nedostatky, jakož i možnosti dalšího zlepšení jejich užitných vlastností. Z hlediska formálního zpracování lze práci vytknout některé nedostatky, např. v textu nejsou uváděny odkazy na vložené obrázky, některé uváděné informace jsou zastaralé (např. o procesoru Pentium na str. 25). V části, kde autor pojednává o učení neuronové sítě, by čtenář uvítal grafy nebo další informace, jak toto učení probíhalo. Rovněž popis kódu mohl být podrobnější, pokud čtenář nemá kompletní kód k dispozici. V textu se rovněž vyskytují občasné překlepy, čemuž mohlo být pečlivější kontrolou zamezeno. Nicméně závěrem lze konstatovat, že zadání diplomové práce bylo splněno v celém rozsahu.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 136950