BOLCEK, J. Výpočtová analýza využitelnosti piezoelektrických filmů pro energy harvesting a senzorické aplikace na vibrujících konstrukcích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Ševeček, Oldřich

Předložená diplomová práce se zabývá analýzou využitelnosti piezoelektrických filmů v oblasti získávání elektrické energie a snímání provozního stavu na vibrujících konstrukcích. Práce obsahovala jak teoretickou výpočtovou část, tak experimentální, jejímž úkolem bylo ověřit výstupy výpočtových modelů. Všechny zadané cíle práce se podařilo beze zbytku naplnit, pouze u druhého prezentovaného experimentu nezbylo dostatek času na jeho detailnější analýzu, jelikož jeho realizace proběhla až chvíli před odevzdáním práce. Toto však nebyla vina autora práce, proto nelze tento fakt negativně hodnotit. Student při řešení pracoval samostatně, pravidelně konzultoval postup prací s vedoucím práce a vyzdvihnul bych ještě, že je spoluautorem již jednoho článku v impaktovaném časopise souvisejícího s tématem této práce. S přístupem studenta k řešení problému i ke zpracování celé práce jsem byl spokojený, a i přes drobné nedostatky v oblasti stylizace a místy slabší formulaci poznatků a závěrů v některých pasážích, hodnotím jeho práci výslednou známkou „A“ a doporučuji ji k obhajobě.

Kšica, Filip

Předkládaná práce se zabývá analýzou využitelnosti piezoelektrických filmů pro energy harvesting a senzorické aplikace. Práce je strukturována logicky a přehledně a lze ocenit, že autor provedl analýzu problému a způsobů řešení, které uvádí v kapitolách 4 a 5. V rešeršní části práce nás student seznamuje s několika příklady využití, avšak dle bodu 2 zadání bych očekával užší zaměření pouze na filmy, nikoli na celé spektrum PE generátorů, senzorů a aktuátorů. Díky rozsáhlému zájmu o tyto materiály není v dnešní době nouze o články v uznávaných zdrojích zabývající se touto tématikou, proto bych v rešeršní práci očekával více příkladů, především pak v oblastech využití při pokrytí větších vibrujících ploch a tzv. smart skin. V druhé části práce věnované výpočtovým analýzám a experimentům jsme seznámeni s návrhem topologie filmů s ohledem na energy harvesting a senzoriku, přičemž je vidět, že této části student věnoval značné úsilí. Bohužel jsou prezentované výsledky ve velmi malých a špatně čitelných obrázcích, kde čitelnost dále snižuje například použití záporné osy pro amplitudy napětí, které jsou pouze kladné, nebo vykreslení frekvenčních odezev s lineární osou namísto logaritmické. Na závěr práce bych ocenil nějaké zhodnocení použitelnosti PVDF filmů pro potřeby reálných aplikací. Po formální stránce je práce na dobré úrovni, avšak autor se nevyhnul řadě překlepů, chyb a chybějícím popiskům některých obrázků (např. 7.13), případně chybným odkazům na obrázky či tabulky (např. str. 60). Práci celkově považuji za zdařilou a doporučuji ji k obhajobě s celkovým hodnocením B – velmi dobře.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 139459