KRAICINGER, V. Optimalizace provozu turbodmychadla pro snížení teplotní nestability ve výfukovém potrubí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Böhm, Michael

Student zpracoval diplomovou práci na téma „Optimalizace provozu turbodmychadla pro snížení teplotní nestability ve výfukovém potrubí“. Práce má 72 stran vlastního textu a tři přílohy průběhů teplot. Práce obsahuje všechny povinné části a nad rámec zadání student vypracoval i optimalizace vstřikovačů pro dosažení vyšší stabilizace teploty. Její rozsah a zpracování odpovídá nadstandartní diplomové práci zaměřené na simulace spalovacích motorů. Student si musel osvojit znalosti simulací termodynamiky spalovacích motorů, jak pro ustálené děje, tak i pro výpočtově a časově náročnější transientní stavy, jako je například cyklus WLTP. Téma je vzhledem ke stále zpřísňujícím se emisním limitům velice aktuální. Z tohoto důvodu se musel autor vypořádat i s komplikacemi spojenými s nedostatkem vstupních dat do těchto modelů. Byla provedena řada simulací, které jsou zpracovány do přehledných výsledků. Po metodické stránce lze na tuto práci a modely navazovat a dále je rozšiřovat. Student pravidelně práci konzultoval, konzultace byly věcné a přínosné. Je využita řada zdrojů, převážně kvalitní vědecké články, a jsou správně citovány. Závěry, které autor vyvozuje z výsledků jsou správné. Grafická úprava splňuje požadavky na technický text, pouze u grafů s velkým množstvím dat, kde se průběhy dvou proměnných často překrývají, by bylo vhodné je rozdělit do jednoho grafu, nebo jinak usnadnit čtenáři orientaci v grafu (např.: str. 72 Obr. 79 Závislost teploty výfukových plynů na otevření obtokového ventilu). Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil podmínky zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě s celkovým hodnocením výborně/A.

Ušiak, Michal

Diplomová práca je výpočtového charakteru a zaoberá sa simuláciou preplňovaného zážihového motora. V prvej časti autor vytvoril rešerš týkajúcu sa preplňovania spaľovacieho motora pomocou turbodúchadla. Následne autor popisuje vplyv zmien niektorých parametrov spaľovacieho motora na teplotu výfukových plynov. Vo vlastnej práci autor upravil model dodaný vedúcim práce pre potreby následného ladenia. V závere práce bolo vykonané ladenie parametrov spaľovacieho motora s ohľadom na teplotu výfukových plynov. Práca obsahuje niekoľko preklepov a v rešerši sa vyskytuje pár nepravdivých alebo nesprávne pochopených informácií. Vo vlastnej časti práce autor často využíva pojem optimalizácia, napriek tomu, že z práce nie je jasné, či sa naozaj jednalo o optimalizáciu alebo išlo len o manuálne ladenie parametrov s ohľadom na teplotu výfukových plynov. Z textu práce je naviac možné predpokladať, že pri ladení parametrov s cieľom dosiahnuť požadovanú teplotu výfukových plynov nebol braný ohľad na spotrebu paliva, čo výrazne negatívne ovplyvnilo výslednú efektivitu „optimalizovaného“ motora. Celkovo práca pôsobí solídne a jej rozsahom spĺňa požiadavky na diplomovú prácu. Práca je členená logicky a pôsobí dojmom, že autor k riešeniu problému pristupoval systematicky. Napriek spomínaným nedostatkom je práca veľmi dobrá, a je možné ju odporučiť k obhajobe.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Grafická, stylistická úprava a pravopis

eVSKP id 139753