NEPOŽITEK, J. Vliv specifického tréninku na rozvoj svalové síly dolních končetin [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. CESA. 2022.

Šťastný, Jan

Bakalářská práce se zabývá využitím izokinetické dynamometrie pro analýzu vlivu specifického kondičního tréninku na svalovou sílu v oblasti dolních končetin u skupiny experimentální a skupiny kontrolní, která tento trénink neabsolvovala. Zvolený postup byl naplněn, i přes jeho vyšší časovou náročnost při dvojitém testování a proložené intervenci. Struktura a prezentační úroveň je na dobré úrovní, práce je logicky členěna, jazykovou úroveň hodnotím na dobré úrovni, rozsah práce byl dodržen. Z pohledu využití literatury spatřuji drobné nedostatky v citování z menšího počtu zdrojů. K výsledkům a metodologii jejich získávání nemám výhrad. Byla prokázána hypotéza pozitivního vlivu navrženého tréninku na experimentální skupinu. Podstatným cílem práce bylo zpracování hrubých dat získaných ze systému Isomed 2000 za pomoci SW Matlab. Student prokázal svoje schopnosti analýzy signálu a tvorby skriptů v tomto programovém prostředí. Výsledky byly dále statisticky zpracovány. Výsledky statistických analýz jsou podrobně zpracovány, přehlednost je však slabší stránkou. V průběhu semestru hodnotím kladně aktivitu studenta při konzultacích i sběru dat.

78

Bátorová, Michaela

Práce je čtivě a relativně přehledně sepsána jen s několika málo překlepy a stylisticky či odborně méně vhodnými slovními spojeními. K teoretické části práce mám následující připomínky: - Literární rešerše zejména v oblasti dynamometrie byla provedena s velmi nízkou kvalitou. Byly často využívány zdroje starší 15 až 50 let s vyjma jedné studie z roku 2016 a v celé práci byly hojně využívány webové stránky, které v porovnání s odbornými články až na výjimky měly nižší obsahovou kvalitu. - V kapitole sestavení tréninku se odkazuje student na odborný článek 22 let starý a na webové stránky populárně odborného charakteru bez uvedených zdrojů čerpání informací, což mi nepřijde vhodné. K metodické a výsledkové části práce mám následující připomínky: - Student ve své práci uvádí, že téma měření bylo využito z předem testované a ověřené metodologie, která byla doplněna dalšími kroky, ale neuvádí, zda má metodologii vlastní a jen ji po pilotním měření doplnil nebo ji převzal a případně odkud. - V práci student má uvedeno nejprve, že byly provedeny 4 testování a na jiném místě uvádí, že bylo provedeno 6 opakování s tím, že první a poslední nebyly brány v potaz, což mírně ubírá na přehlednosti práce ve spojení s tím, že na vykreslených průbězích signálu z dynamometru bylo zobrazeno všech 6 opakování včetně označení maximální hodnot. - Student uvádí, že použil přístroj na měření výšky, ale nepíše jaký. - Velmi pozitivně hodnotím rozdělení měřených osob do skupin podle dotazníku IPAQ jen bych doporučila zkratku dotazníku v textu i vysvětlit. - Student uvádí, že testované osoby měli ke svým tréninkům přidat dva jím zadané silové tréninky, ale neuvádí, jaké další tréninkové zatížení a pohybové aktivity měli měřené osoby, zejména kategorie sportovců, proto nevíme, zda je skupina homogenní z pohledu zatížení svalových skupin v jeho sportu (např. cyklista oproti plavci). - Při nastavení úhlů a rychlostí na dynamometru se student odkazuje na doporučení 18 let staré, myslím, že by bylo vhodnější najít si aktuálnější zdroj, přece jen výzkum i v této oblasti pokročil. - U doporučení správného provedení zadaných cviků v tréninku síly mi chybí odkaz na odbornou literaturu - Kladně hodnotím statistické vyhodnocení dat včetně názorného schématického obrázku 25, kde je nastíněno statistické zpracování dat. Přijde mi mírně nadbytečné stanovování jak hypotézy nula, tak hypotézy 1, když odpověď vyplývá již z toho, zda se potvrdila nebo nepotvrdila nulová hypotéza - Dále pozitivně hodnotím vytvoření skriptu v Pythonu jako pomoc pro následné zpracování dat v Matlabu I přes to, že studentova práce s literárními zdroji a jejich aktuálností je na nízké úrovni a zvolení tréninkového zatížení (počet sérií a opakování) není dostatečně zdůvodněno či podloženo literaturou, hodnotím práci kladně, zejména použití IPAQ dotazníku pro rozdělení sportovců do skupin, použití InBody, rozsah a náročnost měření pomocí dynamometru a vytvoření skriptu v Pythonu pro následné zpracování da včetně jejich interpretace do praxe t i celkovou práci na praktické části práce. Student splnil zadání práce ve všech bodech. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm C. Mám následující otázky: - Na straně 26 uvádíte, že téma měření bylo využito z předem testované a ověřené metodologie, uveďte bližší informace, zda se jednalo o Vaše měření nebo někoho jiného dle odborných zdrojů či literatury. - Jaké časové intervaly odpočinku byly mezi jednotlivými měřeními? A byly dodrženy u všech opakování a to v prvním testování před zahájením tréninku síly tak po něm? - Jaká byla náplň rozcvičení před měřením (nikde jsem nenašla konkrétní cviky)? A byly aplikované stejné cviky pro všechny měřené jedince? - Podle čeho bylo nastaveno v tréninku síly počet opakování a série (podle literatury, doporučení trenéra aj.)? - Jaké bylo konkrétní tréninkové zatížení skupin a jaký byl počet pohybové aktivity v týdnu i celkově v celém sledovaném období u obou skupin?

77

eVSKP id 142127