ŠOULÁK, V. Testování tlakového regulačního ventilu Common-rail systému pomocí zařízení ADwin [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Kučera, Pavel

Pan Šoulák měl v první části práce vypracovat rešerši aktuálního stavu testovacích metod tlakového regulačního ventilu. Následně měl využít zařízení ADwin a toto zařízení implementovat pro test zmíněné komponenty palivového systému motoru. Student v úvodu práce popsal podrobně fungování regulace tlaku v palivovém systému, jimž je součásti tlakový regulační ventil. Dále se zaměřil na zmapování aktuálního řízení testovacího zařízení a zdůraznil problém se špatným řídicím signálem vůči požadovanému signálu pro řízení ventilu. Potom přistoupil na sestavení testovacího zařízení s využitím hardwaru ADwin, který naprogramoval a zakomponoval do testovací stanice. Následně studen ověřil funkčnost a porovnal výsledky s dřívějším řešením, kde došlo k výraznému zlepšení. Tím by mělo být možno provádět velké množství testů, a to názorně ukázal v rozšíření práce o naprogramování testu pro zkoušku kontaktní únavy, kde je již využito nové testovací zařízení. Ve výsledcích získaných mikroskopem poukazuje na problém s prasklinami pinu tlakového regulačního ventilu, které právě vzniklo dlouhodobým testováním na rozšířeném testovacím zařízení. Z hlediska interpretace se občas objevují nějaké překlepy, nebo nejasně vysvětlené souvislosti. Např. popis fungování bootování, nebo přisuzování nesprávné funkce předchozí verze testovacího stavu omezující rampě, kde to vypadá, že bude jiný problém, jelikož ECU je k tomu určená a měla by to zvládnout. Ale některé ty nejasnosti mohou být vlivem spolupráce na této práci s firmou Bosch s tím, že ne všechny informace jsou veřejné. Dále pro čtenáře může působit zmateně převod analogového signálu na digitální (logická 1 a 0), vhodnější by bylo použít termíny jako digitalizovaný nebo diskrétní. Také by se dalo očekávat více použité literatury. Cíle lze považovat za splněné.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Svída, David

Diplomová práce pana Vojtěcha Šouláka se zabývá testováním vysokotlakého regulačního ventilu palivového systému Common-Rail s využitím systému ADwin. V úvodní části své práce (kapitola 1 a 2) student rozebírá konstrukci a možnosti regulace tlaku paliva pro všechny regulační koncepty, tj. variantu nízkotlakou, vysokotlakou a kombinovanou. Tyto úvodní kapitoly jsou napsány věcně a srozumitelně a dávají jasnou představu o řešené problematice. V následující kapitole 3 student popisuje výchozí/původní testovací stanoviště, které se rozhodl modifikovat. Z obrázku 17 si lze vytvořit jasnou představu o komplexnosti celého testovacího a měřicího řetězce. Kapitola 4 se věnuje popisu problému, resp. důvodu přestavby původního stanoviště na nové. Jako hlavní důvod pro přestavbu je zde uvedena neschopnost původního stanoviště dodržet předepsaný průběh řídicího proudu u regulačního ventilu (obrázek 19). Co zde ovšem chybí je zamyšlení se nad tím, proč tomu tak skutečně je a co konkrétně je "slabý/chybný" článek v původním stanovišti. Je nepravděpodobné, že by řídicí jednotka motoru (ECU), která je v původním systému použita a která v reálném provozu regulační ventil skutečně ovládá nedokázala ventil v požadovaném čase zavřít a otevřít. Z popisu stanoviště (obrázek 17) se spíš zdá, že problém může být v "PWM generátoru", který je nestandardně vložen mezi ECU a samotný regulační ventil. Tento chybějící rozbor úzce souvisí s navazující kapitolou 5, kde student popisuje svoje nové stanoviště, ale není zde vysvětleno proč, kým, nebo podle jakých kritérií byly konkrétní komponenty vybrány. Pouze podle názvu diplomové práce se lze domnívat, že systém ADwin byl již vybrán předem. Stejně tak chybí popis použitých snímačů a způsob zpracování vstupních/výstupních signálů a to ať už v analogové, nebo digitální části. Kapitola 6 a 7 popisuje samotný řídicí systém ADwin a proudový regulátor pro ovládání řídicího ventilu. Podle testů provedených v kapitole 8 je vidět, že nově navržený systém spíná proud do regulačního ventilu přesně podle požadavku. Navržení a sestavení samotného dlouhodobého testu je popsáno v kapitole 9. Navržený test je relativně jednoduchý (obrázek 35), což ale nesnižuje jeho použitelnost. Je škoda, že se diplomant více nevěnoval popisu programování v systému ADwin, jeho specifickým vlastnostem, nepublikoval programový kód a neprovedl porovnání s jinými systémy. Uvedené čtyři rovnice působí spíš úsměvně a samotný kód nemůžou nahradit. Stejně tak student v popisu dlouhodobého testu zmiňuje, že se provádí měření "p/I" charakteristiky regulačního ventilu, ale z textu práce není jasné, zda se měření provádí na novém stanovišti a jestli i tento test sám diplomant programoval. Nad rámec zadání potom student provedl zhodnocení výsledků z jim navrženého a provedeného dlouhodobého testu a tím i prokázal smysl a funkčnost nového stanoviště. Celkově je práce velmi pěkně zpracovaná bez výrazných gramatických, nebo stylistických chyb. Všechny body zadání byly splněny a práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 140153