ŠTOLPA, R. Nápravy vozidel SxS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Blaťák, Ondřej

Diplomová práce pana Štolpy je zaměřena na nápravy rychle se rozvíjející kategorie vozidel SXS. Teoretický úvod přináší přehled parametrů geometrie zavěšení kol a vysvětlení přenosu zatížení. Samotná praktická část nejdříve analyzuje kinematické charakteristiky Can-Am Maverick (na rozdíl od většiny autorů podobných prací se i dále v návrhu věnuje i jiným buzením, než jen prostý zdvih kola), následně potom různá řešení náprav i jiných vozidel SxS. V další kapitole jsou již navrženy panem Štolpou vlastní provedení nápravy. Nad rámec původního zadání byl vytvořen analytický nástroj pro výpočet některých kinematických charakteristik zavěšení a také citlivostní studie na změnu kinematických bodů lichoběžníkového zavěšení a jejich dopad na kinematické charakteristiky. Pan Štolpa přistupoval ke zpracování své diplomové práce velice iniciativně a s opravdovým zájmem. Toto se v samotném textu odrazilo. Je zpracován pečlivě, řazen logicky. Po grafické stránce je práce na dobré úrovni, po stylistické stránce nese jisté nedostatky. Některé formulace jsou méně obratné, což však nebrání pochopení textu. Zatímco řada prací zpracovává kinematiku zavěšení závodních, především okruhových vozidel, off-roadovým vozidlům se věnují jen málo. Práce pana Štolpy tak může posloužit jako dobrý základ pro pochopení základních vlastností těchto specifických vozidel a jejich kinematiky. Zadání diplomové práce bylo splněno.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Hejtmánek, Petr

Předložená diplomová práce pana Štolpy se věnuje analýze kinematiky zavěšení malého terénního vozidla určeného pro sportovní využití. První část definuje základní pojmy z oblasti zavěšení kol a vysvětluje vliv jednotlivých kinematických charakteristik na chování vozidla. Sice se zde objevují drobné nepřesnosti a více obrázků by přineslo neodbornému čtenáři lepší orientaci v této problematice, ale obecně se jedná o příhodnou rešerši. Dále je práce zaměřena primárně na zhodnocení kinematiky přední i zadní nápravy zvoleného vozidla dané kategorie, včetně hrubého srovnání s konkurencí. Na základně zjištěných informací a zhodnocení výchozího stavu student navrhuje změny v kinematice přední nápravy, a zároveň kompletní změnu nápravy zadní. Ačkoliv jsou v textu popsány předpokládané dopady navržených změn na chování vozidla, tak s ohledem na komplexnost této oblast by všeobecný vliv změn posoudily až skutečné jízdní testy nebo alespoň jejich simulace. Stylistika práce je trochu slabší a text hůře čitelný, nicméně podstatné informace jsou formulovány srozumitelně. Naopak vyzdvihnout lze kapitolu popisující vlastní analytický výpočet charakteristik a detailní citlivostní studii, které ukazují na důsledný postup studenta při zpracování zvoleného téma. Student tedy účelně využil znalosti a dovednosti nabyté během studia pro vytvoření velmi dobré diplomové práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 140018