BĚLOHLÁVKOVÁ STAFFOVÁ, P. Koloběh kadmia v životním prostředí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2013.

Sommer, Lumír

Bakalářská práce: Koloběh kadmia v životním prostředí_Bělohlávková_Staffová Toxikologickému vlivu kadmia je ve všech oblastech životního prostředí( voda, půda, potraviny, průmyslové použití) věnována značná pozornost. V této práci je komentováno jeho stanovení podrobněji mol.spektrofotometrií, AAS, a emisní atomové spektrometrii. Práce obsahuje také stručný komentář ke klasickým analytickým metodám, použití hmotnostní spektrometrie, některých variant HPLC v kombinaci se solid phase extrakcí, neutronové aktivační analýzy. Podrobněji jsou uváděny elektroanalytické metody, včetně ISE, voltametrie a coulometrie. V této souvislosti se autorka zmiňuje také o kontinuální průtokové analýze v souvislosti s elektroanalytickmi metodami, a o derivačních metodách ve spektrofotometrii. Analýza kadmia vychází z požadavků optimálního odběru vzorku a případné separaci kadmia, zpravidla však neuvádí podrobnosti. Ocenit je možno výběr organických činidel při spektrometrii s přihlédnutím k afinitě kadmia k atomům síry ve funkčních skupinách činidla při tvorbě komplexů. Stručně je komentována toxicita kadmia ve sloučeninách pro člověka a deformacím jeho zdravotního stavu. Je věnována pozornost výskytu kadmia v prostředí a způsobům jeho monitorováníí v různých objektech. Zajímavé je schema distribuce a vlivu kadmia na zdravotní stav člověka. Pozornost je věnována monitorování kadmia v ČR a příslušným legislativním opatřením. Dostatečná pozornost není věnována z analytického hlediska porovnání a výběru jednotlivých analytických metod ani podmínkám pro stanovení kadmia u vybraných optimálních metod. Uspokojivý je však výběr a popis uváděného souboru literatury, který autorka uvádí ve své bakalářské práci.

Splnění požadavků zadání B
Studium literatury a její zpracování B
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků B
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Závěry práce a jejich formulace C
Využívání konzultací při řešení práce A

Řezáčová, Veronika

Bakalářská práce na téma „Koloběh kadmia v životním prostředí“ je prací shrnující teoretické poznatky. Je zpracována na 42 stranách a logicky členěna do 7 kapitol. Poznatky jsou čerpány z 58 literárních zdrojů. Pomineme-li kapitoly Obsah, Úvod, Závěr a Seznam literatury či zkratek, zůstanou 2 kapitoly. Jedna pojednává o kadmiu, jeho vlastnostech a o spojitostech s životním prostředím. Druhá pak charakterizuje metody vhodné ke stanovení kadmia. Vzhledem k náplni této teoretické bakalářské práce, která zahrnuje velmi širokou oblast, nebylo složité získat literaturu a dalo by se očekávat kvalitní zpracování známých faktů a nalezených odborných informací. Žel, práce je v některých oddílech zpracována chaoticky, opakují se informace a některá souvětí nedávají smysl. Náplň práce sice splňuje její zadání, špatná jazyková úroveň její kvalitu ale snižuje. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm C.

Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků C