NOVOTNÝ, M. Soubor úloh z oblasti sběru dat (Data Acquisition) pro kurs BEMS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.

Posudky

Posudek vedoucího

Čejka, Miloslav

Jádrem práce mělo být vypracování dvou úloh do kursu Elektronické měřicí systémy, které se týkají sběru analogových dat. Po stránce znalostí se student projevoval spíše podprůměrně, zvláště znalosti z oblasti teorie signálů byly velmi slabé, student se ani nepokusil tyto poznatky nastudovat. Z toho nakonec vyplynulo, že zadání nebylo zcela splněno. Student konzultace využíval jen málo, chodil sporadicky a dohodnuté postupy v řešení aplikoval jen občas. Jeho přístup k řešení byl kampaňovitý a výrazně pasivní, práci zpracovával až v posledních týdnech před odevzdáním. Literaturu využíval velmi málo. I formální zpracování má nedostatky, nelze je považovat za dokumentaci k úlohám. Praktické ověření není v práci uvedeno i když v zadání bylo požadováno. Stdentem uváděna anotace práce neodpovdá požadavkům zadání. Student měl potřebný SW k dispozici i na svém PC, se zvláštními obtížemi (pokud je mi známo) se nesetkal. Protože prokázal schopnosti a znalosti (na hranici úrovně Bc studia), doporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání D 30/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) E 10/20
Formální zpracování práce E 10/20
Využití literatury E 5/10
Navrhovaná známka
E
Body
55

Posudek oponenta

Richter, Miloslav

Toto zadání patří mezi jednodušší jak z hlediska odborného tak časového. Diplomant nastudoval základní vlastnosti a typy měřících systémů a způsoby komunikace s nimi. Na základě schémat přiložených k práci a vytvoření úloh lze říci, že se diplomant v dané oblasti orientuje. V první části čerpá z dostupné literatury, zdroje označuje, druhá část je samostatnou prací studenta. Seznam zkratek (str. 39) si zasloužil lepší zpracování. V práci se vyskytují nepřesnosti (spojování nepříbuzných kategorií, ne zcela korektní nebo zjednodušené a nevysvětlené závěry) a překlepy, které sice většinou nevedou k zásadnímu narušení přehlednosti textu ale svědčí o ne příliš precizním přístupu (str.11, 12 …). Například by bylo vhodné rozlišovat mezi digitální, diskrétní a číslicové. Zadání bylo z větší části splněno, pokud akceptujeme velice jednoduchá řešení. Pokud akceptujeme jednoduchý způsob řešení lze prohlásit, že zadání bylo z větší části splněno. U bodu 1 - seznámení - došlo ke splnění a této problematice se věnuje první část práce. U bodu 2 - zpracování typu nástrojů a typů úloh - byla splněna část týkající se nástrojů, důležitější část týkající se typů úloh a možností jejich řešení prakticky splněna nebyla. U bodu 3 - laboratorní úlohy a dokumentace - byly navrženy dvě jednoduché úlohy s popisem, který ovšem nelze nazvat dokumentací. U bodu 4 - ověření úloh a zhodnocení - k ověření patrně došlo pomocí modelů, jejichž schémata jsou přiložena. Není jasná souvislost mezi "návody" a realizací. O ověření lze pouze spekulovat na základě přiložených obrázků. Nikde není uvedeno, zda byla realizována i část s reálným signálem. Práce je zhodnocena jako celek, nejsou však zhodnoceny měřené úlohy a naměřená data, zda splňují očekávání a zda bude možné je použít a k jakým účelům. Zvolená koncepce je správná, diplomant se měl ovšem více věnovat laboratorním úkolům, které měly být stěžejní částí práce. Tyto úkoly jsou vypracovány, mám k nim ale několik připomínek. 1) Text k úkolům není ani návod ani dokumentace. Jsou zde pouze skutečnosti, ze kterých by se dalo čerpat při jejich vytváření. Očekával bych, že vznikne zadání pro studenty s jasně formulovaným cílem a způsobem jeho dosažení (Například u první úlohy se mluví o aliasingu, který však není předveden. Není zde také nikde řečeno nic o vzorkovací frekvenci - kde se bere, jak se nastaví …). 2) Další částí dokumentace měl být návod pro cvičící s možnými alternativami, zdůrazněním probírané látky a návazností na řešenou problematiku. 3) spojením bodů 1 a 2 měl vzniknout vzorový řešený projekt, který by byl důkazem ověření splnění úkolu, a tím by šly zhodnotit dosažené výsledky. 4) úkoly mohly být složitější nebo mohly být uvedeny variantní zadání - například sledování překročení úrovní a nastavování alarmů, sběr dat pro archivaci a statistické zpracování signálů a odchylek. Zvolené úkoly jsou podobné, jelikož vycházejí z vlastností sinusových signálů, což je také nevýhoda v tom, že dané vlastnosti se na nich obecně hůře prezentují. V případě, že student v rámci obhajob předloží kvalitní dokumentaci k úlohám, navrhuji hodnocení E/50

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání E 10/20
Odborná úroveň práce F 23/50
Formální zpracování práce C 7/10
Interpretace výsledků a jejich diskuse E 10/20
Navrhovaná známka
E
Body
50

Otázky

eVSKP id 22141