NOVÁK, J. Mýtný systém a jeho vliv na silniční dopravu v České republice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Vémola, Aleš

Předložená práce splňuje zadání a obecné požadavky na diplomovou práci magisterského studia. Student prokázal dostatek aplikačních schopností. Je schopen samostatně řešit a písemně prezentovat zadaný problém.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání C Diplomová práce splňuje cíle a rozsah zadání pouze částečně. Chybí zde např. podrobnější a přesnější analýza jednotlivých faktorů.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem B Úroveň zpracování teoretické části diplomové práce je poměrně dobrá. Byla by zde vhodná např. širší terminologie, specifika zavádění mýtného systému apod.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody D Analytická část byla zpracována dobře, ovšem v některých oblastech by byla vhodná hlubší analýza příslušné problematiky. Chybí například bližší analýza systému výběru mýtného, sankcí a postupů při jejich vymáhání, podrobnější analýza nákladů v této oblasti z pohledu dopravce v porovnání s okolními státy. Metodika identifikace a mapování tras projíždějících nákladních vozidel zřejmě nebyla vhodně nastavena.
Odborná úroveň diplomové práce D Odborná úroveň zpracovávané diplomové práce je uspokojivá, chybí podrobnější a přesnější rozbor analyzovaných faktorů v oblasti mýtného systému ČR v porovnání s okolními státy.
Přínos pro praktické i teoretické využití D Přínos práce lze spatřovat zejména v přehledu technologií mýtných systémů, mýtných systémů v zemích sousedících s ČR a částečně v dotazníkovém šetření, což bylo zpracováno na dobré úrovni, vyčerpávající návrh na zlepšení stávající situace v oblasti mýtného systému ČR chybí.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 B Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 nemá zásadních nedostatků. Chybí např. kurzíva v názvech jednotlivých zdrojů, jednotlivé atributy nejsou řádně odděleny apod.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň C Formální uspořádání a úprava textu, grafů a tabulek je na dostatečné úrovni. V práci se nachází určité množství překlepů, gramatických chyb, nejednotné formátování jednotlivých prvků a nesystémové či chybné členění nadpisů (např. viz kap. 3.5) a obsahových částí práce.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Máša, Vojtěch

Práce má název „Mýtný systém a jeho vliv na silniční dopravu v České republice“, ale velmi málo řeší uživatele tj. silniční dopravce a jejich problémy s používáním mýtného systému. Například společnost KAPSCH má vybudován obdobný systém v Rakousku a zde musí provozovatel zaplatit kauci za jednotku ve výši 5 EUR, ale v ČR je to již 1550,-Kč. Provize provozovateli mýtného se v Rakousku pohybuje řádově v jednotkách %, ale v ČR je to již cca 20% z vybrané částky mýta. Chybovost v transakcích mýtného systému a následné neoprávněné doúčtování, které vyvolává soudní spory, kde dopravci jsou úspěšní není neobvyklé. Výběr mýta za mýtnou bránu u Poděbrad, která není postavena je unikát v EU. Abnormální byrokratické zatížení silničních dopravců doprovází celý systém zavádění mýta, kdy teprve až v roce 2011 si může dopravce preventivně zjistit, zda má nějaké nedoplatky, aby je uhradil a nebyl pokutován. Mýtný systém zavedl nerovné podmínky pro podnikatele, kdy zahraniční silniční dopravce, pokud nemá uhrazeno mýto, nebo nemá vůbec nainstalovanou jednotku PREMID, při silniční kontrole zaplatí max. pokutu 2000,-Kč (složenka) a stát nemá dostatek prostředků vymoci ze zahraničí tyto sankce! Kauce, které může udělovat od roku 2011 Celní správa za neuhrazené mýto, ještě nezačal stát díky byrokracii a nestanoveným vnitřním postupům vybírat. ČESMAD BOHEMIA v r 2012 v návaznosti na mýtný systém v ČR podal stížnost k Ústavnímu soudu, podal žalobu na ŘSD z titulu nekalé soutěže, dle Obchodního zákoníku a podal trestní oznámení na neznámého pachatele za maření úkolu úřední osoby z nedbalosti v souvislosti se Zákonem o majetku státu a vymáhání údajných nedoplatků jen od části uživatelů mýtného systému. Dle mého názoru nebylo řádně vyhodnoceno i objíždění mýtných úseků, ze studie ČESMAD BOHEMIA, kterou vypracovalo Sdružení ve spolupráci s CDV Brno naopak vyplývá, že mýtný systém se na D2 u Hustopeče zásadně neobjíždí a odklon nákladní dopravy je v návaznosti na logistické centrum společnosti MOSS PLUS, která provozuje cca 200 velkých nákladních vozidel. Je v první řadě věcí územních správ, že pokud povolují investiční pobídky, nemohou následně odklánět od těchto center nákladní dopravu, co se bohužel v dalších studiích ukazuje jako trend výstavby logistických center v ČR, kdy státní správa a samospráva slibuje nová pracovní místa v regionech v návaznosti na investiční pobídky a výstavbu průmyslových center, ale neřeší dostatečně dopravní infrastrukturu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování B chybí konkrétní posouzení dopadu na silniční dopravce
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce B chybí posouzení funkčnosti systému v ČR
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody B
Obtížnost a správnost řešení B
Přínos pro praktické i teoretické využití C
Odborná jazyková úroveň B
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 49542