ŠÁLEK, P. Příprava a charakterizace magnetických nosičů z hypersíťovaných polystyrenových mikročástic a jejich použití v biosenzoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2012.

Horák, Daniel

Ing. Šálek po celou dobu studia vykazoval schopnost samostatné vědecké práce. Cílem jeho dizertační práce bylo zvládnutí přípravy magnetických mesoporézních mikročástic disperzní polymerací a vyhodnocení některých jejich vlastností. Ve své dizertační práci prokázal kvalitu i aktuálnost výsledků. V průběhu doktorského studia vykonal velké množství experimentální práce. Výsledky jeho práce byly prezentovány na půdě Fakulty chemicko - technologické v Pardubicích a na Ústavu makromolekulární chemie AV ČR v Praze. Doktorand publikoval několik článků v impaktovaných časopisech a měl řadu příspěvků na konferencích. S prací Ing. Šálka jsem byl velmi spokojen.

Šňupárek, Jaromír

Předložená disertační práce Petra Šálka se zabývá studiem přípravy funkcionalizovaných a magnetických polymerních mikročástic. Zvolené téma je aktuální, práce svým zaměřením představuje projekt zcela konkrétně orientovaného výzkumu. Cílem bylo zvládnutí metodiky přípravy magnetických mesoporézních mikročástic disperzní polymerací a vyhodnocení některých jejich vlastností. Disertační práce je v podstatě členěna obvyklým způsobem, neobvyklé však je, že autoreferát není napsán v anglickém jazyce a kapitola „Cíl práce“ je zařazena hned na začátku, ačkoliv je obvyklé zařazovat ji až po teoretické části, neboť formulace cílů by měla vyplývat ze znalosti stavu a dosavadních poznatků řešené problematiky. Místo toho tato kapitola obsahuje jakousi parafrázi souhrnu (abstraktu), uvádí co bylo třeba udělat. (Totéž se však týká i vlastního „Zadání disertační práce“, ve kterém jsou vlastně již uvedeny výsledky řešení). Kapitola „Teoretická část“ obsahuje ve své první části nástin řady různých polymeračních technik v heterogenním prostředí, které jsou obecně používány pro syntézu polymerních částic, které však, s výjimkou disperzní polymerace, s vlastní experimentální prací uchazeče nemají většinou nic, nebo jen málo, společného. Naopak chybí hlubší pohled na teorii disperzní polymerace z hlediska tvorby, růstu a koloidní stability částic, což byla stěžejní oblast experimentální práce disertanta. Rovněž problematika kopolymerace styrenu s divinylbenzeny a tvorba sítě během kopolymerace by si podle mého názoru zasloužily podrobnější rozklad. V další části této kapitoly je stručně pojednáno o porézních a magnetických částicích, biosenzorech a některých metodách charakterizace těchto částic. Kapitola „Experimentální část“ uvádí původ použitých surovin, seznam použitých přístrojů a vybavení a v podstatě dostatečně popisuje jednotlivé experimentální postupy. Přestože používaný chlormethylmethylether a bis(chlormethyl)ether, který při reakci v určitém množství velmi pravděpodobně vzniká, patří k velmi nebezpečným látkám, není tato skutečnost, ani případná opatření, nikde v práci zmiňována. (Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 178/2001 Sb. uvádí přípustné expoziční limity (PEL) a nejvyšší přípustné koncentrace (NPK-P) pro chlormethylmethylether 0,003 a 0,006 mg.m-3 a pro bis-chlormethylether dokonce 0,0002 a 0,0005 mg.m-3 . Pro srovnání pro styren jsou tyto limity 100 a 400 mg.m-3.) Kapitola „Výsledky a diskuse“ je nejobsáhlejší kapitolou předložené práce. Stěžejní součástí této kapitoly je hledání schůdného postupu syntézy víceméně monodisperzních částic s různým obsahem síťujícího divinylbenzenu, s použitím několika různých stabilizátorů a několika systémů rozpouštědel a je třeba na tomto místě konstatovat, že poměrně rozsáhlá experimentální práce nakonec vedla k nalezení podmínek a postupu, který vedl k požadovanému cíli. Ve svých připomínkách a dotazech jsem se soustředil především na problematiku vlastní disperzní polymerace. Je nutno říci, že způsob prezentace výsledků není příliš šťastný, především z hlediska komplikovaného a nejednotného označování jednotlivých vzorků jak v diskusi a na obrázcích, tak vzorků vybraných pro hypersíťování a funkcionalizace. Čtenář se jen velmi obtížně orientuje, které z mnoha obdobně připravených a v textu diskutovaných částic má autor na mysli. Např. původ částic o velikosti 2,3 a 1,2 m pro hypersíťování je možno vypátrat pouze porovnáním snímků na obr. 18 a 7., na str. 68 jsou vzorky s obsahem Fe specifikovány průměrem 3,7 m, ale nikde jsem takový rozměr nenašel, kapitola 5.4.1.o sulfonaci hypersíťovaných mikročástic má pojednávat o částicích s 1% DVB, avšak z obrázku 23. je zřejmé, že tyto částice se nepodařilo připravit v kulovité formě, obrázek 19. však ukazuje kulovité částice. V práci zcela chybí informace o průběhu vlastní radikálové polymerace, proto se naskýtají i další otázky, např. při jaké konverzi bylo možno vizuálně pozorovat v reakční směsi vznik částic, jaká byla konverze styrenu po jedné hodině nebo již po 5 minutách, kdy byl přidáván různými způsoby DVB, jak velké byly disperzní částice v tomto okamžiku, kolik obsahovaly disperzní částice solu a gelu po skončení syntézy s různým způsobem dávkování DVB, neboť polymer vzniklý před přidáním DVB by měl být nesíťovaný, jaká byla molekulová hmotnost solu, zda byla molekulová hmotnost solu ovlivněna záměnou MetCel /EtCel, zda došlo při botnání částic k extrakci solu z částic. Kapitola „Závěr“ by měla jasně shrnout poznatky, které byly řešením získány. Bohužel, místo toho je v podstatě chronologickým popisem všeho, co bylo uděláno. Připomínky a dotazy k jednotlivým kapitolám uvádím v příloze posudku a očekávám, že k nim uchazeč zaujme stanovisko. Závěr Závěrem je možno konstatovat, že téma disertace Ing. Petra Šálka je aktuální, doktorand splnil vytčený cíl, kterým bylo zvládnutí přípravy magnetických mesoporézních mikročástic disperzní polymerací a vyhodnocení některých jejich vlastností. Uchazeč prokázal schopnost samostatné vědecké práce, řešením vědeckovýzkumného tématu přinesl nové poznatky. Moje připomínky – věcné i formální - nemají za cíl snížit význam předložené práce, která je pro návazné aplikace studovaných systémů v oblasti biologie a medicíny nepochybně přínosná. Disertační práci Ing. Petra Šálka doporučuji k obhajobě.

Šafařík,, Ivo

eVSKP id 59698