DUŠEK, P. Aplikace laseru při obrábění dřeva [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Osička, Karel

Předložená diplomová práce se zabývá aplikací laserového řezání při obrábění dřeva. Teoretická úvodní část je věnována fyzikánímu principu, základním vlastnostem laseru a specifickým vlasnostem dřeva. V experimentální části práce je kompletně realizována výroba komponentů modelové stavebnice včetně předchozí technologické přípravy. V ekonomickém vyhodnocení je provedeno srovnání laseru a výroby na CNC frézce. Autor prokázal dobrou orientaci a znalost dané problematiky.

Kalivoda, Milan

Magisterská práce začíná podrobnějším teoretickým rozborem laserové technologie. Vzhledem k zadanému tématu nutně následuje charakteristika dřeva jako pracovního materiálu. Jsou objasněny jeho obráběcí charakteristiky. Před uvedením výroby vzorku, což je dřevěná stavebnice, je zahrnuta statistická interpretace tolerance výrobního dílu a je doložena konkrétními údaji. Technická příprava výroby stavebnice je provedena v 3D software, který má autor k dispozici. Zahrnuje jak návrhy řezání několika druhů dřeva, tak jeho gravírování. Zpětně lze říci, že autorem navržená dřevěná stavebnice je celkově nápaditá a laserová technologie je zde namístě. Pracovní režimy jsou voleny a doladěny dle zkušeností, vyplývá to z předpokladu, že se autor věnuje obrábění dřeva jistě delší dobu. Nářezové plány jsou náležitě promyšlené, i když se nelze z určitých důvodů vyhnout většímu množství odpadu. Z druhého pohledu je třeba vzít v úvahu nepřesnost stroje s CO2 laserem, která pro tento typ výrobku není zase tak kritická. Autor určité vady komentuje v kapitole "Diskuze". Závěrečné posouzení je postaveno na porovnání se standardní obráběcí technologií, která je v tomto případě směrována na frézování. Použité údaje vycházejí jednak ze zkušeností autora, jednak z možností a vybavenosti jeho dílny. V závěru jsou uvedeny podněty pro případný další vývoj, směřující ke zdokonalení předložené situace.

eVSKP id 63227