URBAN, J. Samonasávací čerpadlo [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.

Pochylý, František

Diplomová práce byla zaměřena na zlepšení sací schopnosti samonasávacího čerpadla. Diplomant vypracoval nový matematický model ejektoru a navrhl konkrétní úpravu ejektoru ke zvýšení sací schopnosti čerpadla. Provedl řadu experimentů, na základě kterých zpřesnil vlastní matematický model ejektoru. Pracoval velmi iniciativně a zodpovědně. Diplomová práce má vysokou teoretickou úroveň. Výsledky teorie byly úspěšně aplikovány na konkrétní návrh ejektoru. Budou mít význam jak v technické praxi, tak ve výuce studentů. Doporučuji práci k obhajobě.

Hudec, Martin

V předložené práci se kladlo za cíl navrhnout konstrukci samonasávacího čerpadla na základě literární rešerše. Předmětem studia bylo sériově vyráběné samonasávací čerpadlo 25-OVE Sigma pumpy Hranice s.r.o. Jedná se o jednostupňové odstředivé čerpadlo s předřazeným ejektorem pro zvýšení sací schopnosti. V prvních 3 kapitolách se autor věnuje popisu čerpacího soustrojí včetně jeho parametrů deklarovaných výrobcem, dále použití samonasávacích čerpadel, principu činnosti ejektoru a jeho využití a konečně ostatních používaných konfigurací samonasávacích čerpadel. Pátá kapitola obsahuje popis všech provedených měření. První z nich ověřuje správnost údajů uvedených výrobcem. Dále byly provedeny měření s cílem zjistit neznámé hodnoty tlaku v interiéru čerpadla pro matematický model a CFD analýzu. Samostatným měřením bylo stanovení samonasávací schopnosti čerpadla, které doposud nebylo provedeno. Následuje popis použitého matematického modelu, který byl již dříve publikován v DP v roce 2008. Analytickou část uzavírá CFD simulace prostoru ejektoru a vstupu do oběžného kola. Všechny získané informace jsou přehledně uvedeny v tabelární a grafické podobě formou protokolů z měření. Navrhovaným konstrukčním úpravám předchází diskuze výsledků CFD výpočtu proudění v ejektoru. Jsou označeny 2 hlavní problémy, kterými jsou kavitace v prostoru krčku a především rozdílná vzájemná poloha minima disipační funkce ejektoru a účinnosti čerpadla pro jmenovitý průtok. Řešení obou problému autor spatřuje ve změně průměru krčku a změně vstupního i výstupního průtočného průřezu dýzy a difuzoru. Verifikace navrhovaných změn byla provedena pouze pomocí matematického modelu, který prokázal tížený posun minima disipační funkce směrem k vyšším průtokům. Vzhledem k současným vzrůstajícím požadavkům na energeticky šetrné spotřebiče v rámci Evropské unie je třeba optimalizovat stávající konstrukce a není-li to možné, nahrazovat je jinými. Ačkoliv byla provedena podrobná analýza stávajícího řešení a byly navrženy konstrukční úpravy samonasávacího čerpadla, nepřinesly významnější nárůst celkové účinnosti.

eVSKP id 40752