Novotná, Veronika

Splnění stanovených cílů C
Praktická využitelnost výsledků C
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji, včetně citací A

Šroler, Jakub

"Předložená bakalářská práce se zabývá popisem a analýzou vybraných investičních instrumentů. Autor porovnává výnos, riziko a likviditu u korporátních dluhopisů, investičního zlata, amerického akciového indexu S&P 500, českého akciového indexu PX a vysokofrekvenčního obchodování (HFT). U zmíněných investičních instrumentů v další části práce zjišťuje jejich vzájemnou korelaci. Výsledkem bakalářské práce je poměrně ucelený přehled o možnostech investování do dynamických investičních nástrojů pro běžného investora, kde chybí snad již jen podílový fond. Práce je rozdělena do několika logických celků. Teoretická část práce (kapitola 1, 2), kde autor představuje použité metody, obsahuje velké množství převzatého textu v podobě citací a méně vlastního textu. Z tohoto hlediska je odborným přínosem práce spíše shrnutí informací z různých zdrojů, což však není v rozporu s podstatou bakalářské práce. Kapitola obsahuje některé formální chyby a nepřesnosti, které však nemají vliv na pochopení textu. Například na str. 10 je uvedeno: ""A o tomto tématu se bude psát v této práci."", což není zcela korektní. Podobné chyby se pak opakují i dále. Na straně 12 autor hodnotí myšlenky, které sepsal Friedrich August von Hayek, aniž by je přiblížil. Ne vždy byl vhodně zvolen zdroj citací, které většinou pocházely z internetu a nebyly zcela přesné. Vhodnější by bylo vycházet z odborné literatury, skript či z jiných kvalifikačních prací. V kapitole 3 autor provádí analýzu investičních instrumentů pomocí magického trojúhelníku a vyšetřuje jejich vzájemnou korelaci. Na straně 24, 25 je znázorněna teoretická výnosnost dluhopisu CPI, která je dopočtena ze současnosti až k roku 1993. Tento výpočet má velice nízkou vypovídající hodnotu, vzhledem k použité ""metodě"". Část výnosu dluhopisu je závislá na aktuální mezibankovní úrokové sazbě a druhá část výnosu je fixní. Nelze při výpočtu až do roku 1993 používat konstantní odchylku fixního výnosu od mezibankovní úrokové sazby, jelikož dluhopisové kuponové platby mají na tuto sazbu silnou závislost. Na straně 43 je popsáno riziko vysokofrekvenčního obchodování větou: ""Z výsledků ale žádné riziko rozpoznat nejde, pokud má investor svůj investiční horizont delší než čtvrt roku."" Avšak riziko investičního instrumentu rozpoznat (určit) zajisté lze. K práci autor vytvořil také aplikaci, která na základě averze k riziku, požadovaného výnosu a požadované likvidity napovídá, do kterého instrumentu by měl investor investovat. K této aplikaci mi chybí jakákoliv diskuze výsledků. Je zajímavé, že pokud investor zvolí maximální riziko, maximální výnos a minimální likviditu, tak mu aplikace nabídne zlato, ačkoliv je právě zlato širokou investorskou veřejností považováno za ""bezpečný přístav"". Nejbezpečnější a nejméně rizikovou investici pak podle aplikace nalezneme u vysokofrekvenčního obchodování, které tak překonává i dluhopisy a termínované vklady. Tyto výsledky jsou poměrně překvapivé a zasloužily by si alespoň krátký komentář. Výše uvedené skutečnosti by si zasloužily hlubší diskuzi. Celkově však hodnotím práci jako zdařilou. Autor prokázal komplexní znalost studované problematiky a na přiložené aplikaci demonstroval její praktické využití. Autor se v textu neuchyluje k pouhým domněnkám či tvrzením a každý svůj výrok podkládá pádným důkazem a vysvětlením. Vzhledem k uvedeným skutečnostem DOPORUČUJI předloženou bakalářskou práci k obhajobě před státní zkušební komisí. Navrhuji klasifikovat bakalářskou práci klasifikačním stupněm: C"

Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Praktická využitelnost výsledků C
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B