SUSKO, P. Výrobní logistika výroby desek plošných spojů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Špinka, Jiří

1. Informace k zadání - splnění V diplomové práce byl řešen celkový projekt návrhu vybudování nové výroby desek plošných spojů. Pan Susko vycházel z požadavku na výrobu 40 000 m2 plošných spojů jednostranných i vícevrstvých ročně, vytvořil mapy výrobního procesu, navrhl jednotlivá výrobní zařízení, provedl kapacitní výpočty počtu strojů a pracovníků. Pomocí metody S.L.P zvolil uspořádání a umístění jednotlivých zařízení i celých celků, takové, aby přeprava mezi jednotlivými výrobními operacemi byla plynulá a jejich umístění bylo optimální. Navrhl řešení pomocí přepravních vozíků, celou výrobu krásně vizualizoval. Zabýval se také environmentální problematikou navrhované výroby. Stanovil také celkové náklady na projekt. 2. Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student během řešení diplomové práce pracoval velice aktivně, zajistil si i vhodné softwarové vybavení pro zpracování projektu, které pak dále využil. Řešení průběžně konzultoval s vedoucím práce, na konzultace byl připraven. 3. Aktivita při dokončování Práce byla dokončena v dostatečném předstihu a její definitivní obsah dostatečně a včas konzultován. 4. Formální provedení Práce má vysokou grafickou úroveň a po formální stránce splňuje požadavky na diplomovou práci. 5. Práce s literaturou Pan Susko pracoval s literaturou zcela samostatně, využíval vhodné prameny ve kterých se orientoval s přehledem a výborně je ve své práci využil. 6. Souhrnné hodnocení Diplomant prokázal výborné schopnosti samostatné inženýrské práce, pracoval samostatně, předložená práce má vysokou úroveň. Navrhuji hodnocení diplomové práce podle klasifikační stupnice 93 A. V Brně dne 6.5.2013 …………………………… Ing. Jiří Špinka

93

Starý, Jiří

Student měl za úkol seznámit se s problematikou výrobní logistiky výroby desek plošných spojů a v praktické části řešit tuto otázku pro požadovanou výrobní kapacitu ve spolupráci s firmou LAVIMONT. Diplomant rozdělil práci do 3 kapitol. Po krátkém úvodu se v teoretickém rozboru zabýval cíly a úkoly výrobní logistiky, dále otázkami technologického projektování a plánování a řízení výroby. Podrobněji byly rozebrány i otázky managementu údržby a environmentálního managementu. V druhé, praktické části diplomant řešil projekt výroby desek plošných spojů. Zpracoval procesní diagram a rozebral jednotlivé výrobní operace. Řešil kapacitní propočty strojů, zaměstnanců i technologický tok materiálu. Dále navrhl rozmístění výroby a graficky i vztahy mezi výrobami i umístění jednotlivých oddělení. Rozebral energetickou náročnost a otázky zpracování odpadu. V závěru praktické části provedl diplomant ekonomické zhodnocení s vyčíslením orientačních nákladů na stavbu i na strojový park projektu i vizualizaci projektu. Student zpracoval diplomovou práci přehledně a výstižně. Student podrobně rozebral zadanou problematiku. Grafická úroveň práce je na velmi dobré úrovni a názorně doplňuje rozebíranou problematiku. K práci mám následující odborné připomínky: - na obr. 12, str. 29 by bylo vhodné uvést i fotolitografické operace a galvanické ošetření doplnit i o chemické - na obr. 13, str. 30 po operaci 1 a před operací 2 je opomenuta operace zvodivění otvorů pro případ realizace 2V DPS a stejně tak i výroba VV DPS by po operaci 11 měla pokračovat na zvodivění otvorů. Mezi operacemi 03 a 04 chybí operace expozice a operace 05 a 17 mají být správně nazvány odleptání plátované mědi, operaci 15 nazvat galvanické nanesení Cu a Sn - str. 31 požadavek na vrtačku SCHMOLL na vrtaný průměr od 0,2 mm. Požadavek nekoresponduje se zadáním. Některá nevhodná terminologie např.: - str. 27 úhel škrábání a tolerance škrábání - str. 28 rentgenová vrtačka. Schéma materiálového toku prototypových DPS je přehledně a bezchybně zpracováno – obr. 29. Schéma materiálového toku 1V, 2V, VV DPS je přehledně zpracováno na obr 27 a 28. Na obou materiálových tocích chybí operace vytvrzení nepájivé masky po operaci 26. Přehledně jsou vypočteny plochy jednotlivých výrobních oddělení zpracovány vztahy důležitosti mezi výrobami a proveden grafický návrh rozmístění výroby s půdorysem výroby. Pozitivně lze hodnotit provedenou vizualizaci, která názorné dokresluje celý projekt. Energetická náročnost a zpracování odpadu je podrobně zpracováno. V ekonomickém zhodnocení se diplomant soustředil zejména na náklady na přípravu a realizaci stavby. Náklady na strojní vybavení jsou přehledně uvedeny. Práce je poměrně velmi rozsáhlá, komplexní a zřejmě byla i časově velmi náročná. Uvedené připomínky však snižují odbornou hodnotu předložené diplomové práce. Celkově lze hodnotit práci jako obsahově přínosnou, avšak s mnohými nepřesnostmi v chybějících výrobních operacích i v terminologii. Diplomant prokázal inženýrské myšlení a komplexní přístup k řešenému problému. Práci doporučuji k obhajobě.

75

eVSKP id 67010