MIKŠÍK, F. Teplonosné kapaliny pro celoroční termické solární systémy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2008.
Předkládaná bakalářská práce se zabývá rozborem možností změn aditivovaných nemrznoucích teplonosných kapalin používaných v solárním systému. Cílem práce bylo prozkoumat používané nemrznoucí směsi a navrhnout efektivnější a modernější systém. Student ve své práci krátce zhodnotil stávající technická řešení, korozní účinky a z toho odvozené změny fyzikálně - mechanických a chemických parametrů teplonosného média. Podstatnou částí práce bylo definování perspektivní suroviny propan -1,3- diolu. Porovnání propan-1,3-diolu oproti zbylým dvěma glykolům a provedená diskuze pak dává oprávněný předpoklad jeho potencionálního využití. Pozitivně hodnotím i rozbor dostupnosti na světovém trhu. Teoretickou část, logické členění a jazykovou úroveň předkládané bakalářské práce v zásadě lze akceptovat.Výhrady mám pouze formální k duálnímu používání českých a anglických výrazů v textu a obrázcích (freeze point - bod tuhnutí) a kombinaci různých názvů i zastaralých pro jednotlivé chemické látky v celé práci. Student pracoval samostatně, dokázal využít účelně poskytnutý čas a prokázal schopnost rychlé orientace v oboru. Předkládanou bakalářskou práci z výše uvedených důvodů hodnotím výborně ( A ) a doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | 12 | požadavky zadání byly splněny |
Studium literatury a její zpracování | B | 11 | studium literatury bylo velmi dobré, trochu větší rozsah by zasloužila část antikorozních systémů a postrádám patentovou rešerši |
Využití poznatků z literatury | A | 12 | využití získaných rešeršních poznatků hodnotím výborně |
Kvalita zpracování výsledků | B | 11 | Zpracování výsledků je velmi dobré. |
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | 12 | interpretace získaných výsledků je správná |
Závěry práce a jejich formulace | A | 12 | závěry práce jsou formulovány správně, propan-1,3 - diol se jeví jako velmi perspektivní |
Využívání konzultací při řešení práce | A | 12 | student využíval konzultace efektivně |
Celkový přístup k řešení úkolů | A | 12 | student byl aktivní a prokázal velmi dobrou připravenost k řešení úkolů |
Předložená bakalářská práce zkoumá dostupné nosné složky nemrznoucích kapalin pro solární systémy zejména z jejich fyzikálně-chemických vlastností. Tím bezpochyby splňuje požadavky zadání. Úvodní část (kap. č. 2) popisuje stručný přehled konstrukce a materiálového složení solárních systémů, stejně jako popis dostupných médií pro solární systémy a je svým rozsahem pro účely této práce postačující. Hlavní část práce (kap. č. 3) je zaměřena na perspektivní Propan-1,3-diol. Je posuzován velice správně z různých hledisek (bod tuhnutí, viskozita, tepelná kapacita, ekotoxicita, cena atd.), nicméně některé drobné závěry jsou zpochybnitelné: např. "nehořlavost" glykolů za normálních podmínek - neředěné glykoly jsou dle ČSN 650201 Hořlaviny IV. třídy nebezpečnosti! Porovnání Propan-1,3-diolu oproti zbylým dvěma glykolům dává oprávněný předpoklad jeho potencionálního využití. V práci mi však chybí poněkud podrobnější popis antikorozního systému nemrznoucích kapalin a případné alespoň orientační posouzení, zda tentýž systém půjde použít i pro odlišný typ glykolu (Propan-1,3-diolu). Dokument obsahuje jen nepatrné množství gramatických chyb. Otázkou je, zda bylo vhodné pro všechny dotčené glykoly (zejména pak pro Propan-1,3-diol) v celém textu práce střídat zkratky s jejich správným ale i zastaralým chemickým názvoslovím, než raději zvolit jen jednu z těchto alternativ. Formální úprava práce, včetně členění kapitol je výborná. Práce je logicky členěna a obsahuje přiměřené množství tabulek, obrázek a grafů. Vzhledem k perspektivě předpokládaného využití Propan-1,3-diolu v nemrznoucích směsích solárních systémů doporučuji předloženou práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | B | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 8480