ŠVANCARA, O. Kulturní centrum Kopřivnice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2013.

Sochor, Jan

Urbanistické řešení se snaží přinést do stávajícího centra potřebnou rozmanitost veřejných prostor, při jasném vymezení funkcí a zachování potřebné jednoznačnosti v užívání těchto prostranství obyvateli města. Stejně tak jednotlivé stavby kulturního centra nabízí různé funkce a formy, propojené přes společné venkovní prostory. Stejně jako v urbanistickém měřítku, i na stavbách samotných je tato snaha autora však někdy příliš formální a nedůsledná při realizaci jistě chvályhodných cílů a záměrů. To dle mého ale neplatí pro budovu vlastního kulturního sálu, kde díky úspěšné realizaci originálního konceptu poměrně radikálních provozních změn stavby získává budova potřebnou prostorovou velkorysost vnitřního uspořádání i důstojnou reprezentativní venkovní formu a je nejsilnější částí návrhu.

Přístup studenta ke zpracování A Samostatný, konzistentní a průběžný přístup k práci. Občas drobné problémy s rozvržením času.
85

Bílek, František

Předloženou diplomovou práci považuji za velice zdařilou. Oceňuji komplexní přístup k řešení z hlediska urbanistického, architektonického a ekonomického. I přes drobné nedostatky práce dokládá schopnost autora uplatnit se v profesi.

Urbanistické řešení A Autor projektu správně pochopil potenciál, jaký se zde nabízí, vzhledem k umístění kulturního centra v rámci celého území Kopřivnice. V současné době je toto území značně nevyhovující pro veřejné využití a jeho transformace směrem k atraktivnímu a kvalitnímu prostředí je tedy velice žádoucí. Autor se tohoto úkolu zhostil velice zodpovědně a využil stávající frekventované pěší osy, která spojuje dva funkční celky města. Kolem této osy vytvořil dostatečné množství nových kvalitních a funkčně odlišných veřejných prostor. Pestrost veřejných prostor tak značně zvyšuje atraktivitu průchodu územím. Dalším pozitivním prvkem je vytvoření kontinuity zeleného pásu podél řeky Kopřivničky, která prochází řešeným územím kolmo na hlavní pěší osu. V místě vstupu řeky do řešeného území je navržen klidový veřejný prostor s implementovaným vodním prvkem, připomínajícím řeku, která je bohužel skryta pod zemí. Za úvahu by stálo vytvoření nadchodů nebo lávek nad stávajícími hlavními komunikacemi, které bohužel tuto pěší osu přetínají.
Architektonické řešení A K samotné transformací stávajícího kulturního domu a přilehlých budov autor přistoupil razantním způsobem a z celého areálu ponechává pouze větší část kulturního domu a muzea. Tento přístup je opodstatněn architektonickým a urbanistickým stavem stávajících budov. Autor transformuje nesrozumitelnou směsici hmot a materiálů stávajících objektů v jednoduše identifikovatelné objekty působící decentním a nadčasovým dojmem. Tento aspekt je vygradován materiálovým řešením hlavního funkčního prvku, jakým je společenský sál. Hmota sálu je obložena z exteriéru i z interiéru hliníkovými pláty v imitaci zlata. Toto řešení značně zvyšuje poutavost a prestiž tohoto společensky významného a důležitého prvku nejen v rámci objektu, ale i v rámci celého města a stává se také přirozeným orientačním bodem. Ostatní objekty svým architektonickým řešením navazují na hlavní objekt kulturního centra. Autor celkovým hmotovým řešením docílil venkovního prostranství mezi objekty, které má potenciál stát se veřejným společenským a kulturním centrem. Negativem jsou pouze nejasně definované vedlejší vstupy do kulturního centra.
Provozní řešení B Z hlediska provozního je objekt společenského centra výborně efektivně rozdělen do několika funkčních celků s vlastním zázemím a možností samostatného odděleného provozu. Za poněkud nesrozumitelné by se dalo považovat provozní řešení podzemních garáží v návaznosti na ostatní řešené objekty. Objekt je pro návštěvníky přístupný třemi vstupy podle daných funkčních celků. Bohužel hlavní vstup určený pro klub není příliš dobře identifikovatelný a zasloužil by si větší pozornost. Objekt knihovny svým provozem splňuje požadavky na moderní knihovnu s atraktivním prostředím a dostatečným vyžitím pro všechny generace. Polyfunkční objekt je opět provozně navržen velmi efektivně a logicky. Komerční prodejní plochy nacházející se v parteru jsou maximálně exponovány směrem do okolního území. Kancelářské plochy nabízejí moderní prostředí s kvalitním provozem a využitím. Provoz mezi objekty působí kontinuálním dojmem i přes značné výškové rozdíly jednotlivých ploch a umožňuje přístup i pro imobilní a lidi s kočárkem.
Technicko konstrukční řešení A Autor na vypracovaném konstrukčním schématu názorně demonstruje konstrukční řešení kulturního centra. Z větší části ponechává nebo doplňuje stávající skeletový systém, který zůstává rozdělen na dva dilatační celky. Nová nosná konstrukce nad vstupním foyer je navržena ze subtilních ocelových prvků, které odlehčují celou konstrukci. Technické řešení fasády je schematicky znázorněno přiloženým detailem, který dobře slouží k vytvoření představy, jakým způsobem by byla fasáda realizována. Pro samotnou realizaci by ovšem bylo vhodné použití systémových detailů dle výrobce fasády.
Formální úroveň B Formální zpracování projektu je na dobré úrovni. Velice sympatické a přehledné je použití průhledných folií pro demonstrování původního stavu a situačních schémat. Projekt takovéto úrovně by si ale jistě zasloužil propracovanější grafiku popisů a textových poznámek, která by mohla vycházet z grafiky samotného návrhu. Pro lepší pochopení navrženého řešení by bylo jistě vhodné doplnění více analytických podkladů k řešenému území.
91

eVSKP id 64187