ČEPL, O. Optimalizace Rankineůva-Clausiůva parního cyklu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Štětina, Josef

Obsahem práce je Optimalizace Rankin-Clausiova parního cyklu. Práce má 44 stran textu a 5 příloh ve formě výpisu zdrojového textu. Grafická úprava splňuje požadavky na technický text. Práce obsahuje všechny povinné části a respektuje příslušné směrnice pro závěrečné práce na VUT. Student pracoval s několika zdroji a tyto správně citoval. Student pracoval samostatně a práci konzultoval, zadání práce splnil ve všech bodech. Je třeba ocenit, že si vybral téma, které vyžadovalo znalosti numerické optimalizace a programování ve spojení znalostmi energetického inženýrství. Některé získané poznatky jsou po teoretické stránce velice zajímavé a tato práce ukazuje možnost jak optimalizovat reálné parní zařízení. Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil podmínky zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Klimeš, Lubomír

Tématem předkládané diplomové práce Ondřeje Čepla je optimalizace Rankinova-Clausiova parního cyklu. Vlastní práce obsahuje 39 stran a je členěna do 3 kapitol. Samostatnou částí je pak 5 příloh o 15 stranách, které obsahují zdrojové kódy MATLABových skriptů pro optimalizační výpočty a vizualizaci Rankinova-Clausiova parního cyklu. V první kapitole se autor věnuje úvodu do matematického programování a základnímu popisu lineární a nelineární optimalizace. Druhá kapitola stručně popisuje Rankinův-Clausiův parní cyklus, jeho modifikace (nadkritický cyklus a cyklus s přehřevy) a použití knihovny XSteam. Rozsáhlá kapitola třetí, která je tvořena vlastní prací autora, popisuje jednotlivé varianty provedené optimalizace Rankinova-Clausiova cyklu, citlivostní analýzu, výsledky a závěry. Jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují, ale první kapitola obsahuje oddíly nebo pojmy (lineární optimalizace, konvexnost, subgradient, distribuční úloha), které se dalšího textu netýkají a které by bylo lepší umístit do příloh nebo je úplně vypustit. Kvalitu práce bohužel zbytečně snižuje velké množství překlepů a neobratných formulací, které se vyskytují napříč celým textem. V diplomové práci se také vyskytují vágní formulace některých pojmů a další nepřesnosti nebo chyby (např. výraz "adiabatické přihřívání", chybné znaménko ve vztahu 3.3, výraz "sytá kapalina o suchosti 1", chybný popisek obrázku 3.8 apod.). Zdrojové kódy uvedené v přílohách by bylo rovněž vhodnější zapsat neproporcionálním fontem a použít odsazení pro vnořené příkazy, protože v neodsazeném proporcionálním kódu je pro čtenáře obtížné se orientovat. Na diplomové práci naopak oceňuji velké množství názorných obrázků, vývojových a t-s diagramů, které dobře ilustrují provedené výpočty a myšlenkový postup autora práce. Dle mého názoru by bylo vhodné doplnit pro lepší názornost zejména cyklus s reohřevy o h-s diagram, který by lépe ilustroval jednotlivé přehřevy a s tím spjaté energetické veličiny. Hlavní přínos autora pak spatřuji především v implementaci vlastních optimalizačních modelů, které dobře vystihují schopnost autora práce používat získané znalosti termodynamiky, matematiky a programování v MATLABu. Rovněž oceňuji, že si autor práce osvojil práci s optimalizačním toolboxem v MATLABu a tyto znalosti využil při řešení diplomové práce. Autor práce uspokojivě pracuje s literaturou, ale seznam použitých zdrojů není konzistentně formátován podle normy ISO 690. Počet zdrojů, ze kterých autor čerpal, je poměrně malý a některá tvrzení v textu by bylo vhodné podložit citací na relevantní literaturu, např. na straně 38. Grafická úprava práce je na dobré úrovni (oceňuji použití LaTeXu) a splňuje formální požadavky kladené na tento druh práce. Práce obsahuje všechny předepsané náležitosti na ni kladené, cíle diplomové práce byly v plném rozsahu splněny. Práci i přes uvedené výtky doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 64066