POKORNÝ, P. Zpracování obrazů ultrazvukového zobrazovacího systému GE VingMed System FiVe [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Harabiš, Vratislav

Student se měl zabývat pokročilými metodami pro potlačení šumu typu spekle v ultrazvukových obrazech. Student prostudoval několik metod filtrace, které následně implementoval v programovém prostředí Matlab. Součástí implementace je rovněž převod surových dat získaných z ultrazvukového systému GE Systém Five. Jednotlivé metody potlačení speklí student testoval na syntetických obrazech s umělým šumem a rovněž na reálných ultrazvukových obrazech. Student k práci přistupoval velice aktivně, dostatečně využíval konzultací. Student rovněž prokázal dostatečné schopnosti při samostatném řešení dílčích problémů. Po formální stránce je práce na dobré úrovni, obsahuje pouze drobnější chyby. Zadání práce je splněno a práce splňuje požadavky kladené na kvalitu zpracování závěrečné práce.

85

Mézl, Martin

Předložená práce studenta Pavla Pokorného je členěna do pěti kapitol na 43 stranách. V úvodní kapitole je základní popis principu ultrazvukových zobrazovacích systémů. K této kapitole mám několik výtek - v části 2.1.5 neuvádí autor fyzikální jednotky, postrádám zde zmínku o komplexnějších modelech speklí (např. statistické modely). Další kapitola, která má pouze necelou půlstranu textu, popisuje ultrazvukový zobrazovací systém použitý pro další práci. Tato kapitola je zpracována nedostatečně, student zde např. uvádí, že pro další práci musí být data snímána v režimu RF se zapnutý CFM, ale důvody pro volbu tohoto režimu, popř. jeho popis, neuvádí. V kapitole Filtrace jsou prezentovány pokročilé metody pro potlačení šumu typu spekle, tento popis je na velmi dobré úrovni a pro pochopení principů daných metod je naprosto dostačující. V rámci praktické části byly realizovány dvě metody filtrace, které byly testovány na uměle zašuměných a reálných snímcích. Pro objektivní vyhodnocení byl použit poměr signál šum, výsledky byly také komentovány ze subjektivního hlediska. Pro robustnější vyhodnocení výsledků implementovaných metod by bylo vhodné doplnit testování o základní metody filtrace (např. průměrující filtr nebo mediánový filtr). U reálných ultrazvukových dat je použito pouze subjektivní kritérium, objektivní vyhodnocení zde chybí. U reálných dat chybí také popis fantomu, který byl použit pro snímání, a popis použité akvizice (použitá sonda, pracovní frekvence, mechanický index, fokusace, aj.). Poslední kapitola popisuje vytvořený program pro zpracování dat z ultrazvukového systému. Převod surových dat na obrazy je zde však popsán velice okrajově, očekával bych bližší popis jednotlivých kroků nebo blokové schéma převodu dat. Popis vytvořeného programu je doplněn množstvím vývojových diagramů, které by, dle mého názoru, šlo nahradit jedním blokovým schématem. Po formální stránce je práce na průměrné úrovni. V práci je celá řada překlepů - především chybějící mezery před závorkami, špatně psaná velká a malá písmena, používání tvaru "viz" s tečkou. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou dobře (C - 75 bodů).

77

eVSKP id 65498